april 2013

Stol ikke på kartbøker og slusevoktere

Strømmen i havner på Saônen er heller ikke å spøke med

rain 8 °C

Vi hadde ikke tenkt at det ville være så kaldt på Rhonen i det sørlige Frankrike i april ...

Men, det var altså det!

På med varme og gode flytedresser.

Hjemmestrikkede sokker, beina på en pute - pakket inn i pledd. Ja, så kaldt var det

Strømmen hadde vi i mot - opp til 4 knop i mot - og da går det ikke fort framover. Vi krysset oss oppover, gikk innersvinger der strømmen var svakest, prøvde å unngå kvister, rusk og rask og opp til ti meter lange trestammer som kom rekende i mot oss. Vi så fram til ankomst Lyon, der vi skulle inn på mye roligere - trodde vi - Saônen!

Den Kombinerede Indretning - i rollen som Koldjomfru - tilberedte litt å bite i underveis...

Været bedret seg betraktelig, og i Lyon hadde vi det fint, da vi ruslet kailangs, og fant litt forskjellig som ikke er så vanlig på hjemlige trakter.

Et båtkapell - for eksempel -

Underveis - faktisk gjennom hele Europa - har vi kunnet nyte synet av denne flotte rovfuglen...

glente.

En annen gjest som har fulgt oss gjennom Europa, og som av og til hiker med oss er linerlen..

I sørlige Europa ser vi også dette..

misteltein. Den er en snylter, som vokser i store klaser på andre trær.

Sluser får vi nok av på turen nordover. Vi er foreløpig ferdige med de store, som likevel kan se trange ut for enkelte fartøy..

Vi har hatt stor glede og nytte av de flotte fenderbrettene Sverre Naustvik lagde til oss før avgang..

Her ligger de utenpå fendrene våre og sparer dem for slitasje mot den grove sluseveggen. Dessuten ligger den stødig utenpå flytepolleren i slusen.

I en havn rett sør for Lyon banket det plutselig på "døren" om bord i Kos. Utenfor sto

Sissel og Torstein Wiik fra Tjøme. De hadde hatt båten sin liggende i havnen i vinter, og var nå kommet for å hente den og gå hjem til Norge. Hyggelig å treffe folk hjemmefra, sånn av og til.

Turen på Saône ble ikke så rolig som vi hadde trodd. Snøsmelting i Jura-fjellene ga sterk strøm også i den elven. Da vi gikk sørover i august i fjor var Saône rolig og fin. Nå var vi opp i 3 knops motstrøm. Vannstanden økte fra dag til dag.

Skilter for parkering - ikke av båter, for de parkerer ikke, men for biler, forsvant under vann. Og vi fikk merke strømmens krefter i båthavnen i Chalon sur Saône. Den ligger på innsiden av en øy i elven, men strømmen i havnen var sterk. Skipperen målte den - etterkant - til 2 knop. Da vi skulle legge til ville skipperen gå innenfor en flytebrygge, for å ligge mest mlig skjermet for strømmen. På vei inn ropte folk i havnen at der var det for grunt for Kos. Skipperen slo ned farten og ville bakke, men da tok strømmen, som nå traff Kos på babord side, oss. Full gass hjalp ingenting. Vi braste inn i baugen påå tre båter med vår styrbord side, og ble sittende fast. Jernskrot som stakk ut fra baugen i den ene båten hektet seg i rekken vår, ankeret i den andre båten gjorde det samme.
Tre karer fra havnen kom til, og det ble et hektisk kvarter med skyving: "Stopp"! "Forover"! "Akterover"! "Pass armene"! Krasj! Bang! Oj!
Det gikk til slutt, men da var skipper, matros og de tre karene temmelig stresset! Rekken til Kos så sånn ut!

Et annet sted var rekkefestet løsnet, og rekken bøyd innover. Heldigvis var det ingen skader på de andre båtene, og alle kom fra uhellet med armer og bein i behold.

Det var kanskje ikke så rart at vi så fram til vi var ferdige med Saône, og skulle inn på Canal du Centre, som skulle føre oss mot Paris. Og, i første havn på denne kanalen, Chagny, der var det en trivelig havnesjef, som også drev sitt eget verksted.

- Pas de probleme, eller noe sånn, sa Phillip..

Men, vi må ta med en underli seanse fra uhellshavnen vår, Chalon sur Saône: Vi ankom en søndag, og været va fint. Utover dagen strømmet det på med folk som slo seg ned sammen med de tre karene som hadde hjulpet oss. Champagnen og vinen fløt i stride strømmer, minst like sterkt som elva. Ut på ettermiddagen ble sveitseren Hans, som også lå med sin båt i havnen, halt med ned til forsamlingen, sammen med sekkepipen sin. Tidligere på dagen oppdaget vi plutselig en kar kledd i bukse og singlet stille seg opp i stram giv akt på flytebryggen og spille en haltende "Amazing Grace" på utstyret sitt. Nå var han ønsket i champagneselskapet.
Skipperen på Kos slo følge, med kamera i hånd, og begge ble mottatt av en av karene som hjalp Kos løs. Karen tok skipperen på Kos i hånden, og tok av seg solbrillene. Da så skipperen at tårene rant...
- Da vi hjalp deg med båten døde min beste venn, kunne han fortelle.
Skipperen lurte på om det var en av dem som hadde hjulpet til under uhellet, som døde av anstrengelsen, men det var det ikke. Mannen cvar død under en reise til Odessa, og meldingen om dette fikk altså hjelperen vår like etter vårt uhell. Nå ville de alle ha en markering av dødsfallet ute på brygga! Sveitser-Hans ble kommandert om bord i en båt, og stilte seg opp på badeplattformen. Tomflaskene gjorde honnør, og forsamlingen sto andektig og hørte på den haltende "Amazing Grace" og et like haltende ekstranummer, "All Lang Syne"!

Vi talte 14-15 personer og 22 tomflasker, så det ble en fuktig markering!

I kartbøkene står det angitt minstehøyde på broene og minste dybde i elver og kanaler. Men det stemmer ikke alltid. I vår kartbok står det at minstehøyden på broene på Canal de Centre er 3,50 meter. Da skal Kos smyge så vidt under når kalesjen er på. Minstedybden skule være 1,80 meter. Den føste slusen på Canal du Centre er betjent, og slusevokteren bekreftet at det ikke var noen problemer å komme unde broene med vår høyde.
Da vi gikk under den tredje broe skjønte vi at både slusevokteren og kartbokforfatteren var noen spøkefugler!
Det er trist å høre kalesjen skrape mot betong.
Før neste bro ville vi legge ned kalesjen, slik at vi bare ble 2,70 meter høye. Vi ville legge til bredden, der det var et par fine pollerter. Kos stikker 1 meter. Da dybdemåleren viste 0,8 meter bakket vi ut og tilbake til midten. Kalesjen kom ned..

Og i første havn måtte Den Kombinerede ndretning - denne gang i rollen som kalesjemaker - til med nål og tråd!

Underveis er det ikke så mye skipperen kan bidra med. Han styrer og manøvrerer. Men, i havn hender det at han slår til..

og da går det mye i "I´ll follow the sun", "And I love her", "Yesterday" og andre Beatles-svisker, samt "Alexander Kiellandsplass", "Tanta til Beate" og andre Lillebjørn-viser, og kanskje en og annen som skipperen selv har lagd...

Å gå tomme for gass til kokeapparatet i byssa i de forskjellige landene er en utfordring. Norge og Spania har samme koplingssystem til gasflaskene, mens Tyskland har sitt, og Frankrike et annet. Vi har vært gassløse, men ikke rådløse.

Speilegg, bacon og pylser kan man tilberede på grillen inntil gassflasken er på plass.

Nå skal det handle om gladmat - på to måter, men begge er franske. Først til gladmaten som besetningen på Kos ville ha takket nei til. Den ser sånn ut:

fisket av denne karen...

som her klargjør et "herremåltid" i båten som lå aktenfor oss i Chagny. Fisken har to giftige pigger, ble fisket i kanalen, der vannet er like klart som i et gjørmehull.
Fisken ble grillet om bord, og fortært av de fire parene som tilbrakte en uke der.
Vi så dem alle fire to dager senere, og de så både friske og oppegående ut - alle sammen!

Skipper og matros hadde et annet måltid i tankene den dagen - i denne lille byen Chagny. Det er et forunderlig område av Frankrike dette. Byene er små og unnseelige, men det kryr av restauranter den han Mikkel Eng har vært og strødd ut stjerner fra gaiden sin. Vi aner kke hvem han er, denne Mikkel Eng, vi har aldri sett ham. Vi hadde heller aldri sett en restaurant som fortjente noen av hans stjerner fra innsiden. Men, da vi så at denne lille Chagny hadde en restaurant som hadde 3 stjerner i Mikkel Eng-gaiden, bestilte vi bord. Det sendet vi en melding om til våre gode venner Kirsten og Leif Buch Hansen, som var på htytten sin i Antibes. Promte kom det svar:

- Bestill bord til fire!

Det gjorde vi, selvfølgelig, og møttes til en liten hyllest av hverandre og en Båsjåle på rommet i hotellet som også huser stjernekafeen Lameloise. Det var forøvrig tredje gang vi hadde besøk av Kirsten og Leif under vår tur gjennom Europa, og det setter vi pris på!

Klokka 20.00 inntok vi kafeen med 3 stjerner i Mikkel Eng-gaiden. Og du slette mi tid!

Fem sjeler i svarte dresser tok i mot, og geleidet oss til et snedde lite bord med fire lenestoler, der vi skulle innta en ørliten apperitiff... Med tilhørende herligheter.

- Bjynn å ber!

Og det gjorde de jo, retter som overgikk hverandre i smak og syn, foreviget av Den Kombinerede Indretning - nå i rollen som matfotograf.

Litt småsnadder...

Også et lite kunstverk..

Så ble vi geleidet til bordet der aftenens måltid skulle inntas. Vi hadde da fått bestemt meny og vin mens vi inntok apperififfen.

Så nå kommer rettene i rekkefølge...

og

og lammmm..

Skipperen var tålig fornøyd..

Det var Kirsten og Leif også...

Også matrosens dessert i fire akter...

andre..

tredje..

og fjerde...

Fantastisk.

Det er også magnolian for tiden!

Bon voyage!

Skrevet av KosiEuropa 03:15 Arkivert i Frankrike Kommentarer (0)

I motstrøm på Rhônen i seks dager

I 5 knops motstrøm virker det som om vi aldri kommer fram til stakene...

De har et yrende og utrolig variert dyreliv, her sør i Frankrike. Ja, selv dyr som vi ikke hadde sett siden vi avla Marokko et lite besøk for en tid siden, møtte vi ruslende rundt i gatene i Aigues Mortes.

Nå skal det innrømmes at det faktisk var et sirkus uten like - ja, altså et sirkus - i byen, så det kan jo ha en sammenheng.

I denne byen fikk vi også noen glimt av solen, og dermed gikk det an å nyte et måltid på byens trivelige torg.

Joda. Aigues Mortes - som uttales "Æg Mårt", en uttale som Den Kombinerede Indretning standhaftig nekter å nærme seg, all den tid hun, siden hennes første besøk i "Æg Mårt" tidlig på 1980-tallet, alltid har omtalt denne lille, koselige byen som "Akkre Mårtes"!
Ferdig med den!
Ja, selv hennes svigerdatter Claire, som har en far fra Paris, har gitt opp å få henne til å uttale byens navn tilnærmet virkeligheten. Det vil si. Hun har ikke en gang prøvd å få henne til å si "Æg Mårt". Claire vet når en kamp er tapt - før den er begynt!

Vi er på sett og vis i gang med en kamp, vi også, Kos, matros og skipper. Vi kjemper oss oppover Rhônen i sterk motstrøm. Det skal vi gjøre i seks dager. Nå skal det sies at vi har gjort unna det verste stykket. Det er strekningen fra vi kommer ut av Le petit Rhône og ut på hovedelva - Le Rhône

- og så opp til første sluse, som ligger rett sør for Avignon. Der hadde vi på det meste 5 knops motstrøm. Når vi har en motoromdreining som normalt ville ha gitt oss 7,5 knop, forstår man at det virker som om man aldri når fram til stakene.

Men, vi har erfaring med elver og motstrøm, både fra Elben og Rhinen, så vi har lært at innersvingene har minst motstrøm. Så vi krysset oss oppover med en fart over grunn som varierte fra 2,5 til 6 knop. Vi merket at vi hadde kjempet litt, da vi fylte diesel i Avignon. Tankene var halvfulle, men Kos burde normalt hatt litt mer drivstoff i buken etter 178 nautiske mils gange etter siste bunkring.
Pytt, pytt. Våre gode venner i SR-Bank, Rolf Inge og Svein, de fyller nok på kontoen vår når den tømmes!
Men, allså, som så ofte før, foregriper vi nå begivenhetenes gang. Vi forlot Den Kombineredes "Akkre Mårtes", der vi lå like ved bymuren ...

med kurs for St. Gilles.

Tror kanskje vi glemte å nevne at matrosen på Kos syntes at det var enkelte skikkelig stilige karer i denne "Akkre Mårtes":

For ikke å snakke om forretninger. I en butikk der de solgte klær i bomull, som ikke var verken farget eller bleket, gjorde skipper og matros rent bord. Og det hadde betjeningen, Marianne og Hanaa, ingen ting i mot...

Vi ville helst ha gått direkte til Arles på Rhônen, men vi visste at det ikke er mulig å legge til noe sted i Arles, fordi det pågår et grundig arbeid langs elvebreddene, så grundig at alle anleggssteder for fritidsbåter er fjernet. Og arbeidet skal ta flere år. Derfor måtte vi nå, som på turen sørover i fjor, innom mygghullet St. Gilles.
Denne gang var det så kaldt at de fleste myggene hadde rennelov, og derfor holdt seg unna Den Kombinerede Indretning, som ellers har en tiltrekningskraft på alt som kan fly og stikke - på nivå med tyngdekraften!

Derfor kunne hun uten å ha doblet størrelsen på armer og kinn, som hun normalt gjør i St. Gilles, gjøre klar til vår første sluse på vei hjem mot Norge - Ecluse St. Gilles. Det var vår siste sluse på vei sørover i august i fjor. Den gang sluste vi ned - siger og skriver 20 CENTIMETER!
Denne gang sluste vi opp 1,5 meter.

Vi hadde ikke gått langt inn i landet fra Middelhavet før våre venmner rovfuglene dukket opp...

I Avignon har de lært hvordan man skal ta i mot sine gjester.

Også denne byen besøkte vi på turen sørover i fjor, men det er en flott, liten by, så vi tok noen dager der. Byen er faktisk så flott at selv Paven har vært der, det vil si han bodde der, eller her...

for noen år siden.
Ja, sånn omtrent fem hundre eller åtte hundre eller... år siden.

Fin by, også den innenfor en bymur, med parkanlegg

vårtegn...

og flere vårtegn...

friserte bed...

og en karusell ...

en pave verdig.

Andre Rabeyrin holder også til i Avignon,

og han lager fine sølvringer....

Så var det dette med begivenhetenes gang igjen. Vi ble i Aigues Mortes et par dager lenger enn planlagt. Det kom av at - og nå må selv den skarpeste leser følge nøye med for å få det med seg:
Allså; det kom av at svigerfar til den yngste sønnen vår, og hans samboer Nina, allså svigerfarens samboer, ikke sønnens, fordi sønnen ikke har samboer men kone, og allså vår yngste sønns svigerfar, allså far til Christine, som er samboer med Nina, allså det er ikke Christine som er samboer med Nina, det er det Bjørn som er, og Nina, hun har en sønn som heter René, og han bor i Montpellier, der han driver og springer rundt en bane og hopper opp i luften av og til, og prøver å vinne 400 meter hekk som Bjørn og Nina har tenkt å plante noe av rundt sommerhuset sitt i Skudeneshavn.
Allså, Bjørn og Nina kom til Montpellier for å besøke René, og siden det bare er 35 kilometer mellom Aigues Mortes og Montpellier så...

Ja, også måtte vi jo ha mat...

som blant annet denne karen serverte oss, i trivelige omgivelser...

Kjekt var det. Jysla kjekt!

Og så kan vi vende tilbake til Avignon, og fortelle at vi en dag tok tog ned til Arles, siden det altså ikke er havn der, og siden Arles også er en trivelig by, og siden Vincent van Gogh bodde der et par år fram til 1888, og malte noen av sine mest berømte bilder der. Og, fordi det er et

som tar seg sånn ut fra innsiden...

Fordi det er vakre veggdekorasjoner der...

Siden vi fant et wifi-sted...

ble det sendt noen ord hjem til foreningen "Solstrålen", som skulle møtes samme dag, der de fikk vite at vi var på vei til...

"Nattkafeen" til van Gogh, som altså så slik ut i virkeligheten, og slik...

på menyen, og som ellers markedsførte seg på van Goghs vegne på alle mulige måter...

Joda, Arles hadde mange trivelige gateløp å vise fram.

I et av dem solgte en hyggelig kvinne fra Kambodja egne designklær, så...

I mens gikk en japaner i dekning for de fire dråpene med regn som noen velsignet Arles med.

Også, etter en trivelig dag, tok Den Kombinerede Indretning og skipper toget tilbake til Avignon. Begge med begge ørene i behold. Det er det nemlig ikke alle som har, etter et opphold i Arles. Men, så holdt vi oss borte fra absinten!

Skrevet av KosiEuropa 12:33 Arkivert i Frankrike Kommentarer (0)