mars 2012

Kuling fra nord-vest blir silketur langs kysten

Fra Lillesand til Risør på "fysste klasse"

L1090532.jpglarge_L1090537.jpgL1090541.jpgL1090544.jpg"Nord-vestlig kuling", sa meteorologen. Det samme sa yr.no, og Storm var ikke langt borte de heller. - Vi blir, sa skipperen fredag morgen, men så ringte han en venn.
Roar meteorolog kikket, ikke i krystallkula, men på værprognosene på pc-en sin, og beroliget oss:
For det var altså sånn at vi lå i Lillesand, og hadde bestemt oss for å droppe planene om å krysse Skagerrak fra Store Torungen til Skagen. Kulingvarslene hadde kommet for tett til at akkurat det fristet. MS Kos trives best i 7,5 - 8 knops fart. Mer har ikke 159 hestekrefter under kjellerlemmen å by på. Hvis kulingen treffer skuta, er hun stort sett prisgitt vind og bølger, og har ingen mulighet til å øke farten - jo, kanskje til 9 knop - men det har liten virkning på kulingen og et par meters bølger.
Derfor hadde vi blitt enige om å dra mot Vestfold, krysse Oslofjorden, og potle oss nedover Østfold-kysten, gjøre en Harry-tur innom Sverige, før vi kom oss inn i danske farvann.
- Det er ingen fare, sa Roar. Det kan nok bli kuling på kysten. Det blåser kraftig i 1000 meters høyde. Når havet og landet varmes opp av solen hender det at vinden slår ned, og da kan det bli kuling. Men, det blir fra nord-vest, og den setter ikke opp mye sjø langs land. Det er mye verre hvis det er pålandsvind, sa Roar.
Så gikk vi.
Og han hadde helt rett, Roar. Vi hadde en kjempeflott tur fra Lillesand til Risør.
Nå skal vi legge til at vi la turen på innsiden av holmer og skjær, og dermed ble turen betraktelig lengre enn om vi hadde tatt beine veien. Og det kan nok tenkes at det ikke hadde blitt mer verken av vind eller bølger om vi hadde gått utaskjærs, for vinden kom over land, og langs kysten var havet stille og fint.
Vi fikk noen fantastiske naturopplevelser underveis. Vi kan absolutt anbefale andre sjøfarende som går langs kysten i Aust-Agder, å gå på innsiden av Tverrdalsøya og Flostaøya øst for Arendal. Ved Flosta kirke er det så smalt og så grundt, og svingene er så krappe at du ikke tror at det er mulig å komme gjennom. Det er sånn at du puster lettet ut når du er kommet velberget gjennom, og det gjør du hvis du følger merkingen.
Vi kom vetsfra, og hadde tenkt å komme oss ut i åpnere farvann tidligere enn vi kunne, men det var fordi masten på Kos rager 6,50 meter over havet, og et par broer ville ha laget, om ikke hentesveis, så noe liknende på MS Kos, om vi hadde prøvd oss.
Det siste strekket mot Risør går i åpent farvann. Kursen var nå rett mot nord-øst, og uten at vi hadde bedt om det, så hadde vinden vært så vennlig å snu den også, slik at vi fikk den og dønningene i baugen. Bedre kan man ikke ha det.
Risør har en stor gjestehavn, og så vidt som vi kan bedømme, er det helt gratis å benytte den på denne årstiden, selv med strømtilkopling. Vi fant i hvert fall ikke noe sted å betale havneavgift.
Det er meldt kuling lørdag formiddag langs Telemarkskysten, så planen er å dra videre lørag ettermiddag. Søndag vil vi over Oslofjorden til Fredrikstad. Dre har vi nemlig avtale med en kar som skal fikse AIS-en på mandag. Han mener det er PS-antennen som ikke virker. Han om det. Samme for oss hva som ikke virker, bare han får det til å virke.

Skrevet av KosiEuropa 13:40 Kommentarer (0)

Er blitt kjendiser på Sørlandet

Rørleggerne hilser når de ser oss

L1090527.jpglarge_L1090528.jpgL1090515.jpgL1090509.jpgL1090511.jpgL1090518.jpg"Når an går kvide i oppvaskbaljen om bord - då blåse det godt"!
Det opplevde vi i gjestehavna i Mandal onsdag. Derfor ble vi liggende ett døgn.
Det er tydelig at turistsesongen ikke er kommet i gang på Sørlandet. Det virker som om vi ikke bare er årets første båtturister, men vi føler at vi blir sett på som årets første turister i det hele tatt. Folk nikker og smiler, og til tider lurer vi på om noen har malt en stor T - for Turist - i pannen på oss begge. Nå er jo verken Farsund, Mandal eller Lillesand for storbyer å regne, men likevel. I Mandal nikket og vinket rørleggerne til oss da de kjørte forbi oss på gata. Vi hadde vekslet et par ord med dem i båthavna, der de skulle kople til vannet for sesongen. Kjekt det. Både å få vann, og at de kjente oss igjen.
Det har blåst stikker og strå langs Sørlands-kysten. Vi har aldri hørt så mange værmeldinger i løpet av et døgn eller to som vi har gjort de siste dagene. - Kuling, har de sagt både i radio, fjernsyn og over VHF-en. Likevel la vi i vei fra Mandal torsdag morgen.
Skipperen har gått rundt kysten tre ganger tidligere. Første gang med en 26 fots snekke fra Risør til Stavanger, med ein tidligere kollega, så e innante Hjelmeland, som skipper, mens Mannaen, så mønstra på i Arendal, og eg sjøl stort sett va "kalender i messå". Andre gang i en 20 fots daycruiser med en god venn, Tor, som skipper og seg selv som navigatør. Og siste gang da han hentet MS Kos i Skjebergkilen i Østfold, og gikk hjem til Stavanger, mens Kånemor mønstret på i Flekkefjord. Derfor kjenner skipperen litt til strekningen Mandal og videre østover, og vet at det stort sett er en seilas innaskjærs, nesten til Arendal.
Et par timer etter at vi hadde passert Skjærnøya utenfor Mandal hørte vi dette fra Rogaland Radio: "Mayday, mayday mayday. En båt med en mann om bord er i ferd med å gå ned ved Skjærnøya".
Vel, vi var for langt unna, men fulgte nøye med på det som skjedde på VHF-en. En fiskebåt kom havaristen til unnsetning, fikk satt en sleper om bord, og slept den til land. Alt gikk godt med båt og mannskap.
Omtrent samtidig forsvant MS Kos fra nettstedet Marine Traffic, der alle kan se fartøyer som har AIS om bord. Det har Kos, men det lever sitt eget liv. Det er enten dårlig kontat et eller annet sted, eller så er AIS-en gåen. Vi skal forsøke å få det fikset.
Lillesand er også en trivelig by, rent bortsett fra at det blåser like mye der som de fleste andre steder - når det blåser.
"Båthavnen i Lillesand er utsatt for sørlig og sør-østlig vind", var beskrivelsen. Vi kan legge til at den er ikke så verst utsatt for nord-vestlig vind heller! Vind og strøm gjorde at vi slet litt med å komme på plass i gjestehavnen.
Men her har vi det bra. Og blåser det like mye fredag, så blåser vi i å gå videre. Da ligger vi bare her i havna og venter på at Lille Lillian stikker innom. For, er vi kke årets første turister i byen kanskje...

Skrevet av KosiEuropa 09:23 Arkivert i Norge Kommentarer (5)

Sommer og sol i Mandal

Flott tur gjennom Spangereidkanalen

L1090487.jpgL1090488.jpgL1090494.jpgL1090500.jpgL1090501.jpgL1090505.jpgL1090506.jpgVi sitter og lurer på hvorfor i all verden vi skal dra til Middelhavet, når det er 21 grader i Mandal i slutten av mars!
Det var sommersetmning i den fortsatt litt stille sørlandsbyen. Folk hilste og smilte til kjente og ukjente. Folk tørket svetten i pannen, og folk sa slik folk sier når sola skinner og det er varmt: - For et vær!
Det skal ikke legges skjul på at det blåste kraftig. Men, selv i den kraftige vinden forsvant ytterjakkene like fort som "kompene" fra ferskvaredisken på Meny. Det var tydelig at tirsdag var dagen for Sørlands-komper, som viste seg å være på størrelse med bowling-kuler, og like appetittelige!
Det var meldt opp til liten kulng vest for Oksøy, altså der vi befant oss da vi la ut fra Farsund. MS KOS er ikke glad verken i frisk bris eller kuling. Spesielt ikke hvis hun får den inn på skrått, aktenom tvers. Da skeiner hun av gårde som Bambi på isen, og skipperen må "ratte" til han ser draugen.
Det synes ikke skipperen noe om.
Derfor gikk vi innaskjærs og tok turen gjennom Spangereidkanalen, i stedet for å gå rundt Lindesnes. Det viste seg å være både et lurt og flott valg. Med masten oppe måler MS KOS 6,50 fra vannlinjen. Broene over kanalen har en høyde på 4,50 meter. Med nedlagt mast rager KOS 3,50 meter over havet, og dermed var valget ikke vanskelig. Skipperen hadde lagt ned masten en gang før, og det var en enkel operasjon. Den gang virket ikke kompasset etter at masten igjen hadde fått reisning. Det gjorde det heldigvis denne gangen. Det skulle da også bare mangle, siden kompasset bare er en snau uke gammelt!
Vi gikk innaskjærs videre mot Mandal, og unngikk å gå i totlevase blant de mange grunnene og stakene på innsiden av Hille.
Mandal har en fin gjestehavn, flere, faktisk. Alle steder ble vi ønsket velkommen fra hyggelige skilt, i motsetning til i Farsund. Og strøm var det rikelig av, i motsetning til i Farsund. Siden det var utenfor sesongen kostet det bare 100 kroner døgnet, med strøm og internettilkopling, som ikke virket.
Noe å tenke på for havnestyret i Stavanger, som operer med langt høyere priser. Døgnprisen altså.
Hvorvidt vi rusler mot Kristiansand - innsakjærs - i morgen, og videre mot Arendal, overlater vi trygt til den eller de som rår over vær og vind å avgjøre.
Vi blir gjerne i Mandal en dag eller to til, vi, så god sjømat som man får her i byen! Reker i dag, og da tar vi gjerne kokt torsk i morgen.
Men Sørlands-kompe...
Never, never in mai leif, som det blir sagt i en stavangerkomedie..

Skrevet av KosiEuropa 07:49 Kommentarer (4)

Flatt hav rundt Lista

Men Farsund havn er død i mars

Veien blir til mens man går, har en eller annen sagt. Da kan vi vel også si at flyet blir til mens vi flyr, hvilket er det reneste vrøvl. Og dermed ligger det vel i lufta at det ikke er så mye fornuft i å si at; turen blir til mens vi turer fram, heller.
Men det er et ørlite snev av sannhet i det. Målet er ikke å komme fram. Målet er å være underveis. Og siden tid er noe vi to om bord i MS KOS har flust av som AFP-ere, tar vi det med ro. Vi har alltid vært morgenfugler, så det er ikke noe problem for oss å komme av gårde mens havet er flatt tidligere morgener. Fra Egersund kom vi ikke tidlig av gårde. Vi hadde hatt det en smule hektisk og stressende den siste uken før avgang. Det hadde blitt lite søvn. Kånemor var i "kakegafler!-modus". De som kjenner henne godt vet hva det betyr. Det vil si at hun plutselig kan sette seg opp i senga om natten og rope ut et eller annet som underbevisstheten minner henne om at hun har glemt å huske på.
Selv var jeg mer i "dieselfilter-modus". Og i "kompass-modus" og i "hva-annet-kan-gå-galt-like-før-avgang-modus"!
Derfor overlot vi vind og bølger og tidlig avgang fra Egersund til andre akkurat den dagen. Det var bare det at vi faktisk var de eneste og første båtturistene i Egersund. Vi åpnet sesongen. Så derfor drøyde vi avgang til klokka 09.30.
Speilblank sjø ut "Søragapet", og det var langt mellom skumtoppene utpå også. Værmeldingen hadde sagt 3 sekundmeter, og det var neppe særlig mer enn det.
Vi satset på Farsund som neste havn. Vi hadde lagt inn kurser langs land forbi Rekefjord, Jøssingfjorden og mot Hidra, for så å gå langs land sørover langs Listalandet. Men, været var så fint at vi peilte oss inn direkte mot fyret på Lista. Tåkebankene bekymret oss ikke. AIS er kjekt å ha, og vi hadde mer enn nok sikt til at vi ville ha sett mindre fartøyer uten AIS.
Derimot ble skipperen noe bekymret da Rogaland Radio kom med værvarselet, som lød på frisk bris, økende til liten kuling. Vi holdt stø kurs mot et tåkelagt Lista-land, og hadde Borshavn i tankene. Der har skipperen ligget før, og det var en fin opplevelse.
Men da gjorde skipperen som man gjør i et eller annet underholdningsprogram i fjernsynet: Han ringte en venn. Og siden vennen, Roar, er meteorolog hos Storm i Bergen, var det en nyttig telefon. Han beroliget oss og sa at kulingen, om den kom, var mange timer unna.
Og Roar fikk rett. Vi hadde en silketur i 7,5 knop rundt Lista. Vi hadde hørt mye skryt om Farsund som vennlig, hyggelig og trivelig havn for fritidsbåter. Det første som møtte oss var skilt som var montert langs hele brygga: "GJESTEBRYGGE. -forlatte båter (over 2 døgn) vil bli fjernet -". Jaja, vi skulle ikke forlate båten, men skiltet signaliserte ikke gjestfrihet.
Vi fortøyde og koblet oss til landstrømmen, som ikke virket! Telefonnummeret til kommunen, som i følge en lapp på servicebygget hadde ansvar for det hele, var det liten nytte i. Klokka hadde passert 16. Trolig var vi for tidlig i sesongen til at strømmen var koplet til.
Så vi regnet ikke med å bli vekket med duft av ferske rundstykker onsdag, slik ryktet vet å fortelle om småbåthavnen i Farsund.
Også nå som Farsund nettopp har fått ny havnesjef, som utvandrer fra havnevesenet i Stavanger!
Også kom værvarselet i Sørlands-sendingen: Liten kuling onsdag. Vi blir nok i Farsund onsdag, med eller uten ferske rundstykker. Men strøm vil vi ha!

Skrevet av KosiEuropa 10:02 Kommentarer (0)

MS "KOS" er underveis

Men hjelpe og trøste så mye stress like før avgang

L1090468.jpgL1090467.jpgL1090472.jpgL1090483.jpgL1090484.jpgFørst en ankerdram. Deretter sjampanje - som va "heilt forrektige champagne" på akterdekket, i strålende solskinn. Vi skriver søndag 25. mars, og antrekket ble etterhvert shorts og t-skjorte i sola. Jaja, en litt frisk vind inn fra sørlig retning, gjorde at vi jo kjente at det ikke var riktig sommer ennå. Men, selv ikke odøren fra fiskebedriften Fonn, som fulgte vinden mot akterdekket til Kos, klarte å dempe gleden og forventningen Ellen Martit og jeg følte: Vi var underveis!
Vi startet fra kaien på Li, like utenfor Stavanger, klokka 05.15. Vi hadde overnattet i båten for å være klar før hanen opp i veien lot høre fra seg. Mørkt? Ja, det var bare fornavnet. Klokka var jo egentlig bare 04.15, for sommertiden inntraff natt til 25. mars. I tillegg var det tett tåke. Men med kartplotter, AIS og kjennskap til farvannet tok vi oss elegant mot Stavanger og gjennom byens havnebasseng før kursen ble lagt ut Byfjorden.
Klokka 06.55 rundet vi Tungenes og satte kursen sørover, i den retning Barcelona befinner seg, og det er jo Barcelona som er målet for reisen - før vi snur og vender baugen hjemover om et drøyt år.
Skuldrene på skipperen var nå kommet ned i noenlunde normal høyde, slik at de ikke hemmet hørselen, på samme måte som de hadde gjort de siste dagene. Det var også den kombinerte førstestyrmannen og matrosen glad for.
Og her følger et kort sammendrag av årsaken til at skipperens hørsel hadde vært dårligere enn vanlig de siste dagene, fordi skuldrene stengte for at ambolten og stigbøylen i øregangene kunne gjøre jobben sin skikkelig:
Planen var å ha båten på verksted hos Klinkenberg på kaien på Li, for nødvendig vedlikehold og filterskifter noen uker før planlagt avgang 25. mars. Så skulle MS "KOS" få nødvendig stell nedentil på slippen hos an Sverre i Lundsvågen på Hundvåg i midten av mars. De siste ti dagene skulle vi bare potle oss opp og ned til båten på Li, og fylle den med det vi skulle ha med oss. Kånemor, altså den kombinerte førstestyrmann og matros, hadde som vanlig en god plan for den delen av forberedelsene. Kart over alle stuerom om bord var laget, og hun noterte hva som skulle ligge hvor. Skipperen, som i følge kursadmiral Jan Welde på Baatskolen Poseidon, passet best som "kalender i messå", skulle bruke tiden på å lære seg forskjellen på et dieselfilter og en tesil.
Da dieselfilteret skulle skiftes ble det oppstandelse på verkstedet til Alf Klinkenberg: - Det e det galnaste dieselfilteret eg har sett, sa han Alexander. - Det va jyseligt så det såg ud, sa han Frode. - E der inspeksjonsluger i tankene dine, sa han Alf.
Der va kje det.
Men nå e der!
Og nå er tankene rengjort.
- Dokker kunne ha risikert å få motorstopp på Jærens Rev med de tankene der, sa han Alexander, så hadde gjort de reine.
Tre dager på slippen hos Sverre Naustvik gikk fort. Masten måtte ned for at båten skulle få plass under taket på slippen. To flotte fenderbrett fikste Sverre med "kjeivå", mens eg sto og vaste han vekk med laust og fast.
Vel ute av slippen, ble masten, med diverse antenner - og et kompass - reist. På vei til båthavnen på Åmøy la skipperen, som altså i følge han som kurset ham gjennom D5L, D5LA og VHF-kursene, som altså har gjort at han har lov til å føre en båt inntil 15 meter, med 12 passasjerer - worldwide - best passer som "kalender i messå" - et fantastisk uttrykk - inn en test av autopiloten. Da gikk MS "KOS" bananas!
Sjelden har et fartøy gått en sirkel raskere midt i Åmøyfjorden enn den dagen. Og sirkelen ble begått uten påvirkning av skipperen.
Forsøket ble gjentatt flere ganger, med samme resultat. Kompasset beveget seg mellom 298 og 309 grader, uansett retning.
Skuldrene på skipperen nærmet seg den ytre øregangen.
Nytt kompass ble montert tre dager før avgang. Det virket, men viste feil kurs:
- Det må kalibreras, sa montøren. - Dessuden e dybdemåleren din gåen, sa han også.
Dybdemåler er et "must" når du skal gå på elver og kanaler. Da er det ofte små marginer mellom moder jord og kjølen.
Ny dybdemåler ble bestilt fra hovedstaden med ilpost.
Skipperen fikk ikke til å kalibrere kompasset. Vil bare nevne at MS "KOS" er en stålbåt, så pila på et magnetkompass blir mer svimmel enn kunstløpere etter en "Dobbel Axel" eller en piruett!
Også va det det der hålet i gjerde rondt hyttå på Li så sko ha våre fiksa!
Nå var skuldrene på vei opp mot hårfestet.
Og det sitter høyt!
Klokka 13 dagen før planlagt avgang var skipperen ferdig med å fikse gjerdet. Den kombinerte, altså Kånemor, hadde plantet klatreplanter som skulle dekke over skipperens manglende snekkerferdigheter. Skipperen hadde klart å kalibrere kompasset, og jublet innvendig og utvendig. Dermed var alt klart for turen, som hadde vært under planlegging i to år bare timer borte.
Tåken forsvant sørover Jærhavet, men skydekket lå over oss. I følge Rogaland Radio hadde vi nord-vestlig bris med oss. Bølgehøyde 0,5 til 1 meter, med største bølgehøyde 2 meter.
Det gikk veldig greit i gråværet sørover Jæren. Litt rusk over Jærens Rev, som det alltid er på de traktene.
Da vi nærmet oss Kvadsheim så Kånemor lyset. Det viste seg å være solen.
Vi hadde store planer om å gå utaskjærs rundt Eigerøy, og kursen var deretter. Men vi oppdaget etterhvert at vinden hadde frisknet til en del. Frisk bris tåler både "KOS" og dens besetning, men det er ikke noe kjekt. Det blir for mye mas med ratting for å holde kursen sånn noenlunde. Rett vest av innløpet til Nordegapet ga vi oss, og endret kurs til 90 grader.
Kjekt i Egersund. Kjekt å få besøk av gode venner. Kjekt å få besøk av journalistkollega Egil Mong, som vil følge oss på turen.
Lista, Farsund og Lindesnes neste.
Følg oss gjerne via AIS på http://www.marinetraffic.com/ais/

Skrevet av KosiEuropa 12:12 Kommentarer (1)