ESPANA POR FAVOR

Eviva Espana

Klokka 07.55 torsdag 23. august heiste flaggkvartermestermastros Ellen Marit det spanske gjesteflagget i masten på MS Kos. Posisjonen var N42,26,15 – E003,10,75, som ligger på grensen mellom Frankrike og Spania. Vi var litt krye og stolte da – nok en gang. Umiddelbart etter gjennomgikk besetningen på Kos sitt samlede spanskvokabular – som var fort gjort – og tok seg sånn ut i lydskrift:
”Una servesa, por favår” og ”dåss panjuelos”!
Med disse uttalelsene skal besetningen klare seg gjennom høsten og vinteren i Spania. Det betyr at de ikke kommer til å gå tørste de neste seks-sju månedene, og skulle noen av dem få snue, vet de hva de skal si for å få kjøpt seg et par lommetørkler.
Da Kos gikk til havn i Port Vendres kvelden før, var det 53 minutters gange – med 8 knops fart – til grensen mot Spania. I dag var det meldt kraftig vind på våre kanter i Middelhavet fra middagstider. Vi startet derfor klokka 07.00 – i halvmørket og flatt hav, og fikk med oss en flott soloppgang.

Planen var å krysse grensen, gå til første spanske småby, Puerto Bou for å fylle diesel, og så i havn etter to timer i Puerto de la Selva.
Skipperen hadde nemlig i flere år studert kartet over Spania, og sett at det var sted han fryktet. Det var å runde Cabo Creus, en fjellknatt som stikker noe ut fra fastlandet. Det var bort i mot tre timers gange rundt denne formasjonen, fra den ene til den andre skikkelige havnen. Derfor hadde han planer om en dagsetappe fra Puerto de la Selva og gå rundt knatten, og komme vel i havn i Roses etter snaue tre timer.
Men, så var altså Middelhavet like flatt klokka 08.30 i morges,

som det var klokka 07, og vinden skulle ikke friskne på før ved 12-tiden, så vi fortsatte uten å gå til Puerto de la Selva.
Vi angret ikke på det. Klokka 11 lå vi fortøyd i Roses.

Og her kommer vi til å bli liggende – en stund!
Et par timer etter at vi var kommet i havn begynte det å blåse. Først, litt sånn forsiktig. Sånn lide. Men så sluttet det å blåse lite. I hele ettermiddag har vi hatt sterk kuling fra nord-øst i havnen, og det er den verste retningen for havnen i Roses. Kos har hatt hjelp fra tre menn med å stramme fortøyningene. Det er fortøyninger vi ikke er kjent med hjemmefra. Baugen inn mot kaien, en tamp fra styrbord og en fra babord i land. Den er grei. Akter er det ingen fester, bortsett fra moringstauer som hentes opp fra sjøen i baugen, og så haler man dem opp mens man går akterover om bord, og strammer de tykke trossene som best man kan, før de settes fast på pulleren.
En god akterspring, litt skrått, hadde vært god å ha, men båtene ligger så tett at slike ting kan man bare glemme. Da uværet satte inn. Vel – litt drøyt å kalle det uvær når sola skinner og temperaturen er 29 grader – men vinden var og er utrolig sterk – skrått inn på akterdekket på Kos. Men, tydeligvis var ikke akterfortøyningene våre stramme nok, selv om den to mann sterke havnebetjeningen sa de var ok da vi fortøyde. Baugen på Kos ség framover, og lå og dunket i trebjelken i kaien. De to baugfendrene gjorde ingen nytte.
Det var umulig å stramme opp akter bare med håndkraft. En fransk hjelper løsnet baugfortøyningene, en hjelper lå klar akter for å stramme opp, mens skipperen ga full pinne akterover – mot vinden. Da klarte vår flotte, franske båtnabo å stramme akterfortøyningene 20-30 centimeter. Det hjalp.
Det er ikke mulig å sitte ute på akterdekket. Matros og skipper har bokstavelig talt blitt blåst under dekk. Er det noen som lurer på om vi er glade for at vi kom i havn – i tide?
Prevision Meteo, altså værmeldingen, lover at vi skal få beholde denne vinden i tre dager.
Det er for så vidt greit. Selv om havnen er svær, åpen og kjedelig, og Roses er en turistby de luxe nord på Costa Brava, hadde det vært greit. Det er kilometer med sandstrender her, så sånn sett er det bra. Men, vi ligger i den dyreste havnen til nå på vår reise: 61 € – pr. natt!
Vi reagerte da de forlangte 42 € i Port Vendres. Skipperen husker også at han reagerte da de skulle ha 19,20 € i Hannover!
Det er nesten så vi lengter tilbake til usjarmerende Charmes – der de forlangte 6,50 € for natten!
Vi setter vår lit til våre nærmeste båtnaboer, et spansk ektepar, som er på vei hjem til Barcelona i seilbåt. De har fortalt om sin båthavn, litt nord for Barcelona. Den er relativt rimelig, trygg og god. Og det er ikke mer enn 70-80 nautiske mil dit, så kanskje det blir der vi havner.
Og der slipper vi trolig å ta utestolene med under dekk, av frykt for at de skal blåse over bord, slik vi har det her akkurat nå!
Men alt er jo en overgang – sies det – så vinden kommer til å løye, og da skal vi ha det mer løye – på Costa Brava!
Olé!

Men heldigvis gikk det ikke mned os som det tydeligvis har gjort med dette skipet!