Mosel i regn, kuling og 14 grader

Og besøk fra Norge som lyn fa klar himmel

rain 19 °C

Mel.: Sjynt å kjøra byss

"Når du hørre navnet Mosel - e der strenger så får klang -
ja, det klinge litt av sommar, vin og sang.
Du ser for deg varme dager - slikka sol på akterdekk,
regn og kuling fjorten grader e langt vekk.
Men, så e det ikkje alltid at det går sånn så du tror,
hjelpe meg så kaldt det blei - då solå fór.
Kjokke jakker, pledd og regntøy tog ein del av Mosels sjarm,
men det måtte te - for dagen va kje varm.

Åh, det regna dagen lang,
dråbene mot solskjermingen klang.
Og vinden ulte høgt i rigg og rær,
mens me satt onna dekk med kalde tær.

Ja, vi har faktisk hatt det sånn, i mange dager på Mosel. Temperaturen ligger på rundt 14 grader store deler av dagen, men så stiger den til de store høyder - opp mot 19-20 - ut på ettermiddagen. Og plutselig ser vi noe, som vi ikke helt klarer å skjønne hva er ....

Åja, er det sånn den ser ut - den blå himmelen vi har hørt så mye snakk om...

Det er absolutt ikke sommer på Mosel. Vi hadde faktisk aldri drømt om at vi kom til å ha på oss fleesjakker, og gå med tilkneppet kalesje på Mosel. Vi hadde heller aldri drømt om at vinden kunne være så sterk som den faktisk er. Så nå har vi lyst å sette litt fart på framdriften, og komme oss noe lenger sørover raskeren enn vi hadde tenkt.

Mandag ettermiddag tikket det inn en sms fra våre gode venner, Tor og Astrid, som ferierer i hytten på Finnøy. I den sto det litt om et herlig krabbemåltid, og litt om vær og vind på Finnøy denne dagen.
Onsdag formiddag kom en ny sms fra Tor og Astrid, som lurte på hvor vi befant oss. Vi meddelte at vi lå utenfor en sluse på Mosel, like utenfor den flotte byen Bernkastel.
Vi sluste og gikk til havn i Bernkastel i et hendelses vær. Spiste litt om bord, hvilte øyet et øyeblikk, før Den kombinerede innretning knuste skipperen i kortspillet "Runner".
Da ringte telefonen - og det sto TOR i displayet:

- Hallo, hvordan har dere det?
Jo, skipperen la ut om elendig vær, og tap i kort, men at det hadde klarnet opp og at det nå var litt sol og 17 grader i båthavnen utenfor Bernkastel.
- Jo, vi vet forsåvidt det, sa Tor - for vi er i Bernkastel vi også!
- Dere - i Bernkaste???!! - Men dere var jo på Finnøy.....!
- Ja, men det var i går, sa Tor.

Ja, så tosjen kan skipperen på Kos være, at han ikke forutså at fordi om disse flotte vennene våre var på Fnnøy i går, så var de selvfølgelig i Bernkastel i dag for å besøke oss!
Kjære vene, det var da ikke mer enn sånn omtrent 140 mil pluss en ferje mellom Finnøy og Bernkastel.

Skipperen og Kånemor kastet seg på syklene, jaja, kastet og kastet, og kom seg inn til Bernkastel et par kilometer unna.
Dagen etter ble det vinsmaking

hos Eva, som altså heter "Efa". Og jammen hadde hun så gode hvite viner at det ble noen flasker å ta med hjem, både for den ene og den andre.

Dagen etter ble det en liten tur opp til et slott - ja, det var et slott også i den byen - for å nyte utsikten over Mosel og Bernkastel

og en rusletur rundt i byen

som hadde mange perler å vise fram. Blant annet fasaden til en kafé, som etter navnet godt kunne ha ligget på Skagen hjemme...

Moseldalen er druenes dal. Årets sommer har vært langt fuktigere enn man vanligvis opplever. Dermed må også druene få spesialbehandling, for ikke å få sopp på seg. Derfor er helikoptre i luften sent og tidlig, med sprøytemidler.

Dagen ble avsluttet i en smule solskinn på akterdekket til MS Kos.

Dagen etter gikk vi alle fire til Neumagen Dhron. En fin tur - i regn - vind - og 14 grader. Litt forskjellig å se underveis...

Her bodde en 57 år gammel "handyman", som drev et lite hotell, men som hadde så mye tiltakslyst at han skaffet seg et lite sjøfly, et fyrtårn, og til slutt en avdanket politibåt. Denne skulle han ribbe for inventar, for så å gjøre den om til overnattingssted for turister.

En sluse fikk vi også med oss ...

før vi ankom Neumagen Dhron. Og i havnen hjalp Den kombinerede innretning og Astrid havnebetjeningen med klesvasken...

Og der skulle det være sommerfest i tre dager, med start den kvelden vi ankom. Det var ingenting å si på opptoget mot festplassen. Først kom korpset...

og så kom borgermesteren, med følge.

Det dumme var at kvelden rant bort i pøsende regnvær.

Vi har i grunnen opplevd mange fortredeligheter underveis, men det har vi lagt bak oss. Men, ting skjer, svært så uventet og overraskende. For eksempel dette: En dag tok Mosel slutt. Jaffal på det elektroniske kartet på kartplotteren.

Kartet skulle dekke hele vår tur fra Mittelandskanal til Middelhavet. Skipperen merket en endring da vi gikk inn på Mosel. Da var det null informasjon i kartet, bortsett fra selve Mosel, som buktet seg rundt på skjermen. Men også den tok slutt. Så nå ser skjermen slik ut:

Vi får inn plottene fra skip med AIS, men hvor de er i forhold til oss og hvilken retning de har, vet vi ingenting om.

Etter å ha sjekket kartet litt, har vi funnet ut at vi er tilbake på banen 100 kilometer lenger sør. Navionics, som har levert kartbrikken, har altså noe å svare for. Firmet kommer til å få en lite finslig henvendelse fra oss når vi kommer hjem. Andre som skal på langtur med elektroniske kart bør derfor sjekke hele ruten på kartet, for å se at det ikke mangler data, slik det gjør på vår kartbrikke, som kostet den nette sum av 3300 kroner.
Men, vi har jo gode papirkart, så vi klarer oss flott.

Fortsatt god helg til alle som følger oss på ferden.

PS

På turen videre mot Schweig møtte vi den tredje norske båten vi har sett etter at vi gikk inn i Tyskland. Den var på vei nedover Mosel, mens vi gikk oppover.