Snart ferdig med Mittelandkanal

Er du på disse kanter må du absolutt besøke Bad Essen

rain 21 °C

Vi har i skrivende stund bare 13 kilometer igjen av Mittelandkanals 250 kilometer. Og takk for det! Helt ærlig, Mittelandkanal er kjedelig, men har mange trivelige, små havner. Og vi er nå i Marina Recke, ved byen Recke, vest for Hannover og Minden. Det er en trivelig havn. Grei å komme inn i. Det var faktisk ikke nødvendig å sikte for å treffe åpningen i kanalveggen for å komme inn, slik vi har måttet gjøre i mindre havner.
Og i kveld er det grillfest i havnen, men som de usosiale og aldrende menneskene vi er, som ikke synes noe om slike festligheter, så skal vi selvfølgelig delta!
Det var flott å komme videre fra Braunschweig, etter å ha ligget der i en uke med dieselproblemer, pluss vente på en solskjerm - som aldri kom. Men, det var også vedmodig, for vi var blitt godt kjent med den fantastiske havnemesteren Rainer, kona Angela, jentene deres Celina og Alisha, en reparatør vi tror heter Jahni og tunisieren Hamdi, som jobbet på bilverkstedet til Rainer.
Vi hadde et godt måltid sammen kvelden før vi drog.

Og da vi lirket oss ut åpningen fra havnen og ut i Mittelandkanal, var det mange som var møtt opp for å ta farvel med oss.

Vi gikk til Hannover, som vi egentlig bare forbigår i stillhet. Sjaber havn, men den dyreste til nå i Tyskland - 19 euro for en natt. Men underveis var det litt av hvert å se. Det er tydelig at vi er i et industriområde av Tyskland, og at kullkraft fortsatt står sterkt.

Vi har også registrert at Gilde har etablert seg i Tyskland, og det ser ut til at de gjør det godt. De er blitt så store her at de må ta i bruk uvante redskaper for å blande kjøttdeigen.

Like før Hannover fikk vi en utfordring. Vi skulle sluse ned 15 meter. Så langt ned hadde vi aldri sluset før, og vi fikk vite at det var alt for langt mellom pollertene i sluseveggen til at vi kunne ha en fortøyning i baugen og en akter. Havnemester Rainer ga oss gode råd:
- Kun en fortøyning, på midten. Så hekter dere av fortøyningen og hekter på den under etterhvert som dere går ned. Fest bare en ende i pollerten på båten. Den andre enden ev tauen trør du på med foten.
Tja. Skipperen syntes det hørtes litt dristig ut, så han tok også andre enden av tauet rundt pollerten i båten og holdt stramt med hendene. Det skulle han aldri ha gjort. Tauet kilte seg fast umiddelbart da nedslusingen startet. Den kombinered om bord var kjapt på pletten med skarp kniv, som vi har tapet fast ved hver pollert om bord. Skipperen kappet tauet, og Kos med besetning falt 20-30 centimeter. Det var ikke langt, men det ble et voldsomt rykk, men det gikk godt.

Så nå har skipperen lært at han skal gjøre som han får beskjed om. For det er store dimensjoner på slusene, og vi i fritidsbåtene blir små der inne.

Etter Hannover gikk vi til Minden, der det var en trivelig havn.

Før vi kom dit skulle vi krysse elva Weser. Vi gikk da i en akvadukt.

Under oss - langt under oss - rant elven Weser.

Kunnskapsministeren om bord, Ellen Marit, hadde fått med seg at en liten by som heter Bad Essen var verd et besøk. Og gjett om den var.

Den gamle delen besto stort sett av bindingsverkshus fra 1700-tallet. En utrolig sjarmerende og trivelig by.

Det var litt rart å rusle rundt i byen, og føle at man omtrent var de eneste turistene. For selv på det trivelige torget, som var omkranset av flotte butikker og mange spisesteder, var vi alene.

Bad Essen må være Niedersachsens svar på Molde - rosenes by. I Bad Essen var det ikke bare rosene som blomstret, men det var en blomsterprakt over alt, i byens bed og i folks hager og blomsterkasser.

Og når det er litt regn i luften, og man ikke har annet å ta seg til enn å nyte livet, er jo en kaffé med vafler og crépe et godt alternativ.

Det eneste vi hadde å utsette på Bad Essen var havnen. Den var trivelig, men ubegripelig grunn! Og det sa ikke havnemesteren som tok i mot oss, noe om. Det merket vi ikke før dybdemåleren sluttet å virke, fordi den ikke hadde noe å virke i, annet enn sand og gjørme. Men, alt går, vi kom oss ut dagen etter, uten problemer.

Nå var vi litt annige på å bli ferdig med Mittelandkanal. I dag har vi gått 50 kilometer, ja, man snakker bare om kilometer på de indre vannveiene i Europa. Vi la opp til å gå med drøyt 6 knops fart, men, som så ofte før, så setter alle lastebåtene en stopper for planene våre. Det hender vi kommer forbi dem, etter å ha kalt dem opp: - ich møkjte gern forbai, bitte. Andre ganger er det så trangt om plassen at vi må avfinne oss med å lunke i kjølvannet av dem, i 4 knops fart, når det er en av de langsomme vi har foran oss.
Da er det bare å nyte det som er å nyte underveis

og ellers bare slå fast at tiden ikke går, men at den kommer...