Strålende sol på 17. mai - i Havelberg

Deilig å vær på en rolg kanal etter strevsomme Elben

Strålende sol - blå himmel! Sånn var vår 17. mai i Havelberg i Tyskland. Det er ikke for å strø salt i såret til alle som feiret dagen i uværet hjemme, vi sier det, men sånn var det. Men, hvis det kan være en trøst, det var en kald vind, som vi gjorde som vi ikke merket.
Skipsdekoratøren hadde selvsagt tatt med seg remedier som gjorde at nasjonalfølelsen kom til overflaten denne dagen. Da skipperen kom tilbake fra båthavnens servicebygg, med dusjer og toaletter, var baugen på Kos prydet med norske flagg og ballonger i norske farger

- til stor glede for vår fantastiske havenmeister, Ralf Dominke, og besetningen på den tyske nabobåten Daniel, som alle halte fram sine moderne "Agfa click 2" - og foreviget den nasjonalt dekorerte baugen til Kos.
Noe senere på dagen dukket en representant fra den lokale pressen, "volksstimme", opp, og foreviget Kos og dens besetning, samt havenmeisteren, og intervjuet skipper og den kombinerede innretning. Begivenheten kan beskues på:

Den har for øvrig fått et par evige merker, som minne fra den morgenen baugpropellen slo seg vrang. Da gikk propellen fortere enn propellene på en DC3, og Kos lot seg ikke manøvrere. Båten gikk inn i en ukontrollerbar bane, og smalt inn i kaien. Deretter døde baugtrusteren heldigvis for godt.
I morgen håper vi å få installert ny her i Brandenburg - Plaue, der vi nå ligger.
Men, tilbake til vår nasjonaldagsfeiring Havelberg.
Vi hadde bestilt bord for kvelden på Havelbergs eldste og beste restaurant, "Den gyldne panne". Derfor hadde vi bestemt oss for å spise enkel formiddagsmat. Merk dere at om bord på Kos spiser vi ikke lønsj, vi spiser formiddagsmat. Gjør det dere også!
Da vi var innom på campingplassen like ved båthavnen, for å komme på nett, sånn ved 10-tiden, ble vi tiltrukket av en herlig duft. Rundt et hjørne drev en kar og grillet en hel gris!

Den skulle være klar ved 14-tiden, og vi var hjertelig velkomne. Siden vi gjerne ville være klar for et godt måltid ved 18-tiden, lot vi grisen surre rundt på grillen uten at vi ofret den flere tanker - nesten. Så vi gikk hjem og inntok et typisk norsk 17. mai-formiddags-måltid, på et møblert bord

- bestående av:

Champagne!

Og:

Pylser!

Det svarte seg, for maten vi fikk i huset som hadde vært spisested i 250 år

var svært god, som stemningen og interiøret i lokalet også var.

Dagen etter gikk vi til en idyllisk båthavn i Rathenow, en by vi ikke stiftet nærmere bekjentskap med. Dagen derpå gikk vi til Brandenburg-Plaue, der vi mandag håper å få skikk på baugtrusteren - baugpropellen.
Det var en lise å fortsette turen på Havel unter wasserkanal, etter litt stressende dager på grunde og strømfylte Elben. Kanalen var fredelig og fin, og turen gikk rolig av gårde i 5 knops fart, med innslag av noen få sluser.
Brandenburg-Plaue er en dagsreis fra Berlin. Vi er fortsatt i tidligere DDR, noe vi merker på bygningsmassen. Vi kom for eksempel over et bakeri og konditori, men det var tydeligvis stengt - på søndager!

En fantastisk park

omga et slott fra tidlig 1700-tall, Schloss Plaue og en kirkegård, voktet av to engler.

Vi håper de passer litt på oss også, på vår videre reise!