Rikholdig biologisk mangfold i Elbe-Lübeck-kanal

Og baugpropellen takket brutalt for seg i Wittenberge

rain 15 °C

Det er et særdeles variert og svært rikholdig biologisk mangfold i Elbe-Lübeck-kanal. Det meste av det var å finne i sjøvannsfilteret til MS Kos etter første dag på denne kanalen.
- Husk å sjekke sjøvannsfilteret ofte, hver dag, sa mekaniker Jørgen i Fredericia i Danmark til oss.
Så det gjorde vi. Og innholdet i det filteret ville ha fått en doktorgradsstipendiat i biologi til å gå bananas i begeistring.
Siden vi ikke hadde noen doktorgradsstipendiat i sikte, tømte vi elendigheten tilbake til der det kom i fra, og fortsatte fra Mölln til Lauenburg, ved kanalens utløp i elven Elben.
Dagen etter gikk vi fra Lauenburg, der et norsk flagg vinket til oss da vi var på vei ut i Elben,

og svingte til venstre. Akkurat det punktet har skipperen ofte sett på Google sine kart. Det var ikke akkurat slik i virkeligheten som på satellittbildene, men spennende likevel.

Før avgang hadde skipperen fått gode råd fra en lokal båteier, om hvordan man skal gå på Elben. Han måtte friske opp kunnskapene fra CEVNI-kurset, altså kurset man må ha for å kunne gå på Europas indre vannveier. Elben skal krysses hele tiden, og man må følge med som en smed for å få med seg merkene som viser når man skal krysse, og til hvor. Hvis ikke vil man stå på grunn før man får sukk for seg. Grunnen er at Elben drar mye sand med seg, og det legges igjen i innersvingene. Det er mange svinger i Elben, og strømmen er opp i 3 knop. Vi gikk i mot, og gikk stort sett mellom 4 og 5 knop.
Underveis raste en gummiribb med to personer om bord, forbi oss. Fire minutter senere var vi like ved den, der den lå og drev mot oss i strømmen, mens en mann sto i båten og løftet armene ut til siden og over hodet - et maritimt nødsignal.

Klart vi kunne slepe dem til land, hvilket vi gjorde, nesten. Det var for grundt til at vi kunne få dem helt inn til land, men takknemlige for hjelp, var de.

For å si det rett ut: Elben var kjedelig, bortsett fra et yrende fugleliv. Det kreler av gjess og andre andefugler, og en og annen linerle. Det hendte faktisk at de hiket med oss,

men det mest spennende var alle rovfuglene som seilte over oss de tre dagene vi krysset oss oppover Elben.
Kunnskapsministeren om bord, Ellen Marit, var selvsagt utstyrt med en flott fuglebok. Med den i den ene hånden og kikkerten i den andre konstaterte hun at det var sivhauk vi så mest av. Men også havørn gjorde sine visitter over og rundt Kos underveis. Det var en spesiell opplevelse. Ut over det besto spenningen i å holde øye med dybdemåleren. Kos stikker rundt 1 meter. Når dybdemåleren var på synkende kurs, og viste 1,9, 1,8, 1,7, 1,6, 1,5, 1,4 og på det laveste 1,3 meter, hadde vi tankene midt i Nedstrandsfjorden, der det er 512 meter til bunns. Det er langt tryggere.
Første etappe på Elben gikk til Dömitz, uten at vi gjorde noe nummer av det. 8 1/2 time med kryssing og hjerte i halsen på grunn av lite vann under kjølen gjorde at vi ikke var særlig lystne på noen heisatur til byen.
6 1/2 times tur dagen etter bragte oss til Wittenberge, en by i det tidligere DDR. Og det var det helt unødvendig å fortelle oss. Det lå tykt utenpå byen, ja på folkene også, var vårt inntrykk. Bygninger lå brakk og til forfall. Vareutvalg og utstillinger i klesbutikker så ut som om de var stoppet opp en gang på 1960-tallet. Men en trivelig, liten fogelfänger møtte vi på en gjerdestolpe.

For ikke å snakke om et hus som hadde glidd rett inn i Øvre Holmegate...

Tredje dag gikk vi til Havelberg, der vi nå er, og der vi har hoppet av Elben. Nå blir det kanaler videre mot Berlin, som vi regner med å nå etter fire dagers gange. Havelberg er også en tidligere DDR by, men av en helt annen kvalitet enn Wittenberge. Havelberg er flott. Havnemesteren er en drøm, havnen er enestående. Og siden baugpropellen vår gikk ad dundas da vi skulle gå fra Wittenberge, er det en drøm at det er et båtverksted - midt havnen. Den tyske mekanikussen mener at det er hovedsikringen til baugpropellen som er gått. Den er på 160 ampere. Og den har det nederlandske verftet som har bygget Kos, sørget for å gjemme så godt nede i kjelleren, at den ikke er å finne. Så i morgen kommer en elektriker om bord for å se om det er han som vinner premien som skipperen har lovet den som finner sikringen.

Havelberg har en fantastisk domkirke, Dom St. Marien, fra 1150. Her er noen eksempler på kirkens prakt:

Byen har en Altstadt og en nyere del. Den siste kan man glemme. I den galme delen, som ligger på en øy, er mange av de gamle husene restaurert,

mens andre gjenstår....

Men, brød må man ha, når man kommer til et nytt sted...

Det er dårlig med nettverk i loftå her i gamle Øst-Tyskland, så derfor er et en stund siden vi har vært på nett. Men i Havelberg er det en flott campingplass like ved båthavnen, og der har de et flott nett, som vi nå benytter oss av.
At det er problemer med å laste inn bilder på bloggsiden får vi leve med.
Ha en flott 17. mai alle sammen. Vi blr muligens i Havelberg, og da vil nok Kos bli lagt merke til havnen. Skipsdekoratøren har selvsagt med påskepynt til neste påske, og julepynt til kommende jul. Men hun har også med 17. mai-pynt, som vil bli avslørt når dagen gryr.
Hilsen oss to på Kos.

PS
Sommeren forsvant også her. Kalde netter, kalde dager, men sommeren kommer nok - en dag - til oss alle.
DS

PS2
Elektrikeren fant sikringen, men ville ikke ha noen premie. For sikringen, som viste seg å være på 440 ampere, var helt i orden. Derfor hadde mekanikuss, elektrikeren, Kånemor og skipper en stille stund over baugpropellen, som ble erklært død.
Men mekanikussen hadde navn og telefonnummer til et verft i Berlin der man kanskje kunne skaffe til veie en ny motor til baugpropellen.
Jaja. Den som lever får se.