Klar for første sluse på torsdag

Lübeck er flott - spesielt i sommervær

Hansestadt Lübeck - sehr schön! Spesielt siden sommeren ankom byen samtidig med oss, tirsdag 8. mai - frigjøringsdagen hjemme. Vi lå værfast i Wendtorf ved Kielfjorden ett døgn, og dermed antok vi at målet om Travemünde mandag gikk fløyten. Da vi startet mandag morgen klokka 07.10 fra Wendtorf, var derfor Heiligenhafen - 4 1/2 times gange, målet. Men, vinden hadde tatt ferie, så vi fant ut at det var feil å kaste bort vindstilla med å gå til havn. Derfor fortsatte vi under broen mellom fastlandet og Fehmarn, og satte kursen rett sør mot munningen av Trave. 8 1/2 time etter avgang, fortøyde vi i Travemünde, i en havn som ville fått hikke og tarmslyng om vi hadde kalt den idyllisk. Og så vondt vil vi den jo ikke. Det flotteste med havnen var besøket av andemor med - siger og skriver - 12 - tolv - unger!

Man kan jo bli imponert over å ha store båter tett inn på seg, men det er kjekt å komme seg bort fra slike farvann, som dette, i Travemünde.

På vei opp Trave mot båthavnen i Travemünde mandag, så vi plutselig et kjent flagg foran oss. Det var norsk, og det hang i hekken på en motorseiler. Skipperen ble så opptatt av å gi gass, og gå forbi, sånn at de om bord kunne se hva slags flagg vi førte, at han glemte at ferjer krysset Trave i et bankende kjør, fra begge sider. Men førstetyrmann Ellen Marit hadde vært i Travemünde før, faktisk sammen med skipperen, da skipperen og kollega Egil Eriksson var på jobb for Aftenbla, og lagde reportasjer om Tall Ships i 2003 - eller deromkring - allså i sen stenalder.
Og derfor kunne matros Ellen Marit huske dette med ferjene, noe hun gjorde skipperen oppmerksom på, da den ene ferja la seg en smule bi, for å avvente MS Kos, som var på kryssende kurs, sine bevegelser.
Tirsdag gikk vi de 10-12 nautiske milene, eller 15-20 kilometrene, for på de indre vannveier er det kilometer som teller, opp til Lübeck, der vi fortøyde i Hansahafaen.

Hadde vi kledd oss godt da vi ruslet i det kalde været i Travemünde, lot vi det være i Lübeck. 21 grader og sol. Dermed var det klart for en sen debut for skipperens favoritsko: Aurlandsko - og nakne bein.
Det var gjort et spedt forsøk på en tilsvarende utskeielse tidligere, men det var ingen suksess. Kalde teder e någe herk!
Da vi hadde fortøyd i Lübeck kom det norske flagget fra dagen før sigende opp langs skutesiden vår. To bergensere meddelte at de skulle til Hellas, via Donau og Svartehavet.
Så la vi ut på en rundtur i Lübecks flotte gater. Kunnskapsforlaget Ellen Marit guidet skipperen gjennom gater hun kjente godt igjen fra besøket i 2003, og fortale i hvilke restauranter vi hadde spist, på hvilke åpne plasser vi hadde sittet og tatt et glass av et eller annet, og i hvilken kirke vi hadde vært på konsert. Ja, og litt om Lübecks kjennemerke: To runde tårn.

For skipperen, som altså hadde vært med på dette i 2003, var opplysningene nye.
Men vi nøt et godt måltid på torget utenfor rådhuset også denne gang. Det er aspargestid i mellomeuropa, så da var valget enkelt for hovedkokken om bord, Ellen Marit.

Der e någe løye med tyskere. La oss ta St. Petrikirken i Lübeck først. Det var der spødekånå Ellen Marit hadde væt på konsert i 2003. Opprinnelig en flott middelalderkatedral. Vi gikk inn - ristet på hodet - og gikk ut. Kirken var blitt en messehall. Det første som møtte oss var et modellhode med hårruller.
Turen til Travemünde gikk litt i siksak. Grunnen er at Tyskland fortsatt er opptatt av å holde seg oppdatert om hvordan man best mulig kan bruke bomber og granater. Aldri har vi gått gjennom farvann som er så belagt med øvingsområder for minelegging og ubåtøvinger. Vi kontaktet den tyske "Rogaland Radio" og fortalte hvor vi kom fra og hvor vi skulle, og ba om å få tillatelse til å gå ruten vi hadde planer om. "Rogaland Radio" kontaktet marinen, og vi fikk beskjed om å hvilke områder vi måtte holde oss unna. Underveis, i riktig område, drev jagerfly snittflyging over masten på Kos. Dette var 7. mai, 67 år etter frigjøringen. Men da vi kom til land så virket det som om vi var gode venner med tyskerne.
Vi blir i Lübeck til torsdag. Da går vi mot Elben, og skal gjennom våre første sluser. Masten er lagt ned, fenderbrettene er klar, og det er vi også.

PS
Også Mac-en vår har fått problemer underveis. Selv i havner med trådløst nettverk har den nektet å være med på notene. Skipperen, som den datafreaken han er, har truet og lokket den med buksevann, gå planken og strømløse netter, uten at noe har hjulpet. En ung datakyndig kar i et senter som driver med alt som begynner med i, og slutter med phone, pad, pot og også mac, forsto heller ingen ting. Så da skjønte skipperen at han var i godt selskap. Så truet skipperen, mens Mac-en hørte på, at han ville kjøpe en i-pad. Samme kveld virket Mac-en som den aldri før hadde vurket.