Flagget på halv stang i Sæby

Strømkoplingene våre ligger fortsatt på pakkeposten på Kastrup

rain 12 °C

Om kvelden mandag 23. april 2012 lyste vi Posten og Bring i Danmark i bann - og fred over "Strømkoplingens Minde", for den pakken lå fortsatt på pakkelageret til Posten på Kastrup - ubesudlet og ubetollet!
Og der ligger den vel fortsatt.

Klokka seks neste morgen, under en fantastisk soloppgang, forlot vi Østerby Havn på Læsø, med kurs for Jylland. Etter en fin tur over Kattegat, ankom vi Sæby fire timer senere, blant annet for å fylle diesel. Det første vi gjorde da vi hadde fortøyd, var å fire det norske flagget på halv stang:
Dieselpumpen var død!
Ved havnekontoret fant skipperen to karer som sa: - Vi skal komme lige ud og kikke på den.
Og det gjorde de.
Men det hjalp jo ingenting.
Så sto vi der, to fra Sæby, pluss skipper og matros, og "kikket på den", men like død forble den.
Så kom havnefogden, og han "kikket på den", også han, men det hjalp heller ikke.
Som troll av eske dukket en elektriker ut av en varebil. Han åpnet et strømskap og sa noen magiske ord. Så låste havnefogden seg inn i et avlukke bak den døde pumpen, og svingte sin tryllestav. Og simsalabim, så var vår bankkonto tømt for 2500 danske, og tankene fylt med 210 liter diesel, levert av et kjent norsk oljeselskap.

Sæby er en utrolig sjarmerende, liten by. Den kan anbefales alle som er på de trakter. I tillegg til de flotte og typisk danske bindingsverkshus, noen fra 1600-1700-tallet, var den moderne boligdelen av byen også verd en rusletur.

Når det også ville seg slik, at våren falt på tirsdag 24. april i Nord-Jylland i år, fikk vi noen trivelige timer i Sæby. Blant annet med et besøk hos glasspuster Leni Bille, som av alle ting også lagde hinkesteiner - i glass!

Det gjorde ikke noe at det trådløse nettverket i havnen var "brent opp", og nytt var like rundt hjørnet, som havnefogden sa. Vi fikk væroppdatering fra DMI via en skjerm ved havnekontoret.
Neste morgen gikk vi sørover i surt vær. Pøsregn og dønninger fra sørøst, så det ble litt ...vuggende, vuggende over Kattegat.

Øster Hurup var målet, og vi traff innløpet uten problemer.
I følge omtalen av havnen skulle det være trådløst nettverk der. Og det var det, for så vidt, men det var som dieselpumpen i Sæby, avgått ved døden.
Det er alltid greit å kunne sjekke værmeldingen før vi bestemmer oss for om i skal gå videre eller bli. Det spres raskt i en slik havn, når vi er de eneste båtgjester, at vi ikke kommer på nett. Da er det at en hyggelig kar skipperen hadde pratet litt med, sier at:
- det er ikke noe problem. Jeg bor her ved havnen, så jeg sykler hjem og tar en utskrift av værmeldingen og kommer ned med.
Og det gjorde han.
Men, varslene på DMI er til tider like dårlige som nettvarslene til yr.no og storm.no. Det ble meldt sørlig vind mellom 5 og 8 sekundmeter, noe som var greit for oss. Det ble østlig vind på 10 sekundmeter, som skulle øke til mellom 14 og 17 - så vi ble liggende. Og torsdag hadde havnefogden blåst nytt liv i nettverket.
Så i morgen, altså fredag, er det lovet bedre tider for Kos og besetning, som da håper å rusle til Bønnerup. For vi har det ikke travelt.
Så da forlater vi vår nærmeste nabo i havnen, mudringsfartøyet "Margrethe fighter", som tråklet seg inn i denne slalåmhavna med god og nødvendig hjelp av både baug- og aktertrustere.