Har dere Sète på maven...?

Kos tok franskekysten i et jafs. Gikk fra Portbou i Spania til Séte

storm 13 °C

Vi håpte at dere hjemme skulle få et skikkelig lavtrykk, for da ville vi få et høytrykk over oss i Middelhavet. Det er nemlig sånn det er. Nord- og sør-Euopa står i motfase sånn værmessig. Derfor har vi hatt det kjølig, til Middelhavet å være, samt svært ustadige vindforhold, mens dere hjemme har kost dere med høytrykk og kaldt og stabilt vintervær. Dere har trolig ikke ofret oss her sør en tanke, selv om vi er svært avhengige av flatt hav, når vi skal gå drøyt 150 nautiske mil I Middelhavet, før vi kommer oss inn på kanaler og elver.
Vi forsøkte oss ut fra havnen i Sant Feliu de Guixols en morgen, men returnerte umiddelbart. Bølger på 2-3 meter er ikke noe for motorbåten Kos og dens besetning. Dagen etter kom vi av gårde i litt "gammale sjø", men det gikk. Vi hadde som første mål en havn en halv times gange nordover, men gikk forbi. Vi gikk også forbi neste havn etter en time. Etter snaue to timer tok vind og dønninger en tidlig påskeferie. Havet ble flatt og speilblankt, og den ene mulige havnen etter den andre forsvant i kjølvatnet.
Cap Creuz lå foran oss og fristet. Cap Creuz er neset der Pyrineene kommer ut i Middelhavet. Cap Creus var stedet skipperen på Kos hadde stor respekt for da reisen ble planlagt. Det var der han hadde lest at kraftige vinder - tramontana - Spanias svar på den franske mistralen - kom feiende på et øyeblikks varsel, med voldsom kraft.
Havet var flatt, varslene var gode, det fikk vi bekreftet på telefon fra John Johannessen, som fortsatt lå i seilbåt i Premià, og som sjekket været for oss på internett. Så vi satte kurs for Cap-et, og rundet det i fin stil i vindstille og med små bølger. Deretter ble kursen satt rett mot Portbou, siste spanske havn, en halv nautisk mil fra grensen mot Frankrike.

Dette er det vi ser fra havet av Portbou. Vi var innom i august i fjor høst, på vei sørover, men bare for å fylle diesel. Vi ante ikke hvordan byen var. Denne gang ble vi liggende over ett døgn fordi tramontana slo til for fullt.

Nei, det viser ikke skikkelig hvordan det blåser. Men, det blåste så kraftig at Den Kombinerede Indretning og skipper måtte legge seg godt framover, omtrent som bodøværinger må gjøre når det blåser som verst i hovedgata, for å kunne bevege seg framover.
Vi benyttet anledning til å gjøre nødvendige, helsemessige innkjøp.

Blant annet til den yngre garde på hjemmefronten...

samt til å se oss litt rundt i Portbou.

Kirkegata, for eksempel.....

og en skulptur...

Og vi fikk besøk av noen dansker vi traff i byen, dansker som hadde hus i nabobyen, på fransk side..

Dagen etter var et flatt hav. Like utenfot moloen forberedte Den Kombinerede flaggkvartermester vår ankomst til Frankrike...

Det spanske og det calalanske flagget ble firt, og det franske gjesteflagget gikk opp. Målet lå to-tre timers gange nordover franskekysten. Greit å ta korte strekninger i Middelhavet, som vi gjorde sørover.

Vi fikk se forskjellig ting vi ikke så på sydgående...

snøkledde La Massane, som med sine 802 meter tok seg praktfullt ut...

Ja, så lå nå havet der, smilende og innbydende. Vi endret kurs både en og og ganger, og gikk forbi planlagte mål for dagen. Værvarslene var på vår side, vi visste det, men visste også at det endrer seg fort i Mddelhavet. Derfor hadde vi alltid en havn innenfor rekkevidde, sånn omtrent maks en til to timers gange. Vi var til tider så langt fra land at vi ikke hadde dekning på mobiltelefonen, men det sier nok mer om mobiltelefonnettet i Frankrike, enn om oss. Vi var på det meste ikke mer enn drøyt fem nautiske mil av land, sånn omtrent en norsk landmil. Også...:

Hm. "Nå er det bare halvannen times gange til Cap D´Agde, skal vi..."
Det skulle vi absolutt.
Og havet var fortsatt fint, så....

"Nå er det bare halvannen time igjen til Sète, og da er vi ferdige med Middelhavet, skal vi..."
Vi skulle det. Og for å si det slik at alle forstår det:

Når vi kan gå med motorbåt i ni timer i strekk, og skipperen kan tisse stående underveis, uten å søle en dråpe, da er det lite sjø i Middelhavet!

Og dermed fikk vi Sète i siktet...

Vi luntet inn i havnen, etter å ha sluppet fram trålerne som stimet inn fra havet med sin fangst.
Den Kombinerede Indretning foreviget vårt siste minne fra Middelhavet...

før vi trøtte og svært godt fornøyet fortøyet i en havn vi kjente fra i fjor sommer, da vi fikk vårt første møte med Middelhavet, nettopp i Sète.

Forskjellen var bare at den gang, gikk vi rett i bad i Middelhavets blå bølger, fra en liten strand like utenfor havnemoloen. Denne gang var ikke stranden og havet like innbydende...

I morgen, lørdag, legger vi i vei nordover på kanalen. Første mål er Aigues Mortes. Fin by, som kan anbefales.