Herlige - stille - flotte Mosel

Men hvor er Haga-bussene?

Nå må denne Haga på Hommersand ta seg sammen. Her har vi vært sju dager på Rhinen og seks dager på Mosel, og enda har vi ikke sett snurten av en eneste Haga Buss.
Men du all verden så mye annet vi har sett. Blant annet dette.

Her er det så mye

druer at vi kan bli litt på druen bare av synet.

Og vi smaker og vi smaker,

og vi har også gått inn for å lære en del om vinene vi drikker. Blant annet lærer vi en del om hvordan vi skal kunne skille de forskjellige vinsortene fra hverandre. Og vi er godt i gang. Nå er vi begge temmelig sikre, og klarer å skille i hvert fall to av vintypene fra hverandre.
Den ene typen heter rødvin og den andre typen heter hvitvin. Og de lager begge deler her langs Mosel.
Men, de lager ikke vin bare av druer her i Moseldalen. Her lager de også vin av roser, og den vinen har vi lært heter rosevin.

Men, la oss ta et lite skritt tilbake i tid og sted – tilbake til tirsdag 3. juli – til heldagstur med hjuldamperen ”Goethe” på Rhinen.

Det ble en sånn tur som avsluttes med: - og alle var vi enige om at det….
For det var det; en flott tur fra Koblenz til Rüdesheim og retur.
Egentlig så startet alt det vakre vi fikk se, kvelden før. For da var det en utrolig flott solnedgang over Koblenz, sett fra akterdekket på MS Kos.

Koblenz er en flott by, og den tar seg også godt ut i silhuett.

Og, som i alle havner vi har vært i, fikk vi også i Koblenz besøk av sultne gjester – nedentil.

Noe av det som slo skipperen underveis oppover Rhinen var at han ville ha vært murmester i middelalderen, og den øvrige besetningen på Kos skulle ha vært hans forretningsfører. Da hadde ingen av dem blitt arbeidsledige, og sikkert utrolig etterspurt av datidens småkonger. For maken til antall slott, borger og kirker fra den tiden har verken han eller den kombinerede innretning kunnet forestille seg fantes.

Det var slott på hver eneste knaus. I dag er svært mer eller mindre i ruiner, men ganske mange drives som hotell eller museer.

Presis klokka 09.00 blåste ”Goethe” til avgang i sine to hese steamfløyter. Vi to enkle sjeler i fra Våland, holdt på å hoppe ut av våre enkle legemer i ren forskrekkelse første gang hun blåste. Vi satt jo på soldekket, omtrent to meter under fløytene.
I anstendighetens navn startet vi dagen om bord med hver vår kopp kaffe. Det gjorde vi også en søndag da vi var på båttur med turistbåt i havnen i Duisburg. Da var det avgang klokka 11, og kaffen ble servert i riktig søte kanner og kopper, av en ung og hyggelig mann. Men, tenk dere hvilken opplevelse våre to sarte Vålands-sjeler måtte gjennomgå, da vi tok den første munnfull med kaffe:
Det var polverkaffe! Ja, tenk dere, polverkaffe! Også midt i kirketiden!

Ikke slik på ”Goethe”. Kaffen var god den. Men man kan ikke fortsette med kaffe på en sådann dag, all den tid både skipper og den kombinerede hadde bryllupsdag – den 41. Når i tillegg temperaturen gikk mot 30 grader, måtte man leske seg med noe annet.

Tysk sekt er slett ikke verst klokka 10 en tirsdag formiddag. Jordbærene som skipperen også hadde organisert via en hyggelig servitør, var litt sjenerte, og holdt seg under kameralinsen, som ble utløst ved hjelp av selvutløser.

Vinmarkene langs Rhinen, ja – marker og marker fru Blom – (aner forresten ikke hvem denne fru Blom var) – det er fjellskråningene som er kledd med vinranker i alle mulige slags mønstre.

Og tydeligvis har man tatt livet litt med ro her langs Mosel, så da holder med et solur.

Også kom vi til dette verdensberømte Loreley, også besunget av norske skoleelever som får undervisning i tysk.

Heinrich Heine har gjort denne klippen i Rhinen kjent over hele verden: ”Ich weiss nicht was soll es bedeuten das ich so traurig bin”.
Når man ser klippen er det lite som tyder på at den skulle bli så kjent. Sagnet sier at det satt en vakker kvinne – en havfrue – på klippen og greide håret.

Besetningen på skipene ble så betatt av synet at de styrte sine skip på grunn. Sannheten er at det er sterk strøm og grunt farvann rundt klippen, men slikt blir det jo ikke romantiske dikt og vakre melodier av.

Men myten og sagn resulterer ofte i skulpturer.

Nå følger en melding til Henning Lode, som er (var jaffal det) informasjonssjef i Jernbaneverket:

-Her går togene – ustanselig – døgnet rundt – og de bråker noe voldsomt – særlig om natten – når jernbanelinjen går like ved båthavnen.

I et helt år ringte Henning Lode meg klokka seks om morgenen, og sa følgende: God morgen. Det e Henning Lode. Togene står på Jærbanen. Der e feil på ein sporveksler,
sa Henning Lode, til morgenreporter Sveinung i Aftenbla.

Onsdag 4. juli forlot vi Rhinen. Vi skulle gå en kilometer tilbake, ned Rhinen, med strømmen, før vi gjorde en forskriftsmessig 180 graders sving mot babord, for så å rusle inn på rolige Mosel ved Deutschland Ecke i Koblenz. Det gjorde vi, og omtrent uten motorkraft var Kos så nær 11 knops fart som det går an – 10,9 knop SOG sto det på kartplotteren, og det virket faktisk som Kos storkoste seg.

Å, hildrande du – rolige Mosel – bare en snau knop strøm i mot. Herlig. Vi var i gang med slusing igjen, etter å ha vært fri dem på Rhinen. Mange råd har vi fått, mye har vi lest, og minst like mye har vi prøvd.
”Minst 20 meters tau i baug og akter, og feste i sluseveggen i hver ende”, var vi hadde fått – og prøvd.
”Minst et 40 meters tau fra baug – via pollert i sluseveggen – til akter, og hold stramt”, var råd vi hadde fått, men ikke prøvd.
Vi hadde stresset med å få bauglinen i en pollert i sluseveggen 5-10 meter fram, for så å bakke 10-15 meter for å feste akterlinen, ja det var stress.
- Tull og vas, sa vår fantastisk flotte hafenmeister Rainer i Braunsweig.
En kort line, legg den over pollerten i sluseveggen, tampen ned på dørken og trå på den – eller holde den fast i hendene. Så er det bare å skifte den over på neste pollert, enten man går opp eller ned.
Det hørtes for dristig ut, syntes vi, men nå sluser vi som proffer.
En line på seks meter er alt vi har bruk for, pluss en slusekrok. Nå legger vi til der det er pollert og stige like ved siden av hverandre i sluseveggen. Matrosen legger linen rundt pollerten, og hekter seg fast i trappen med innkjøpt liten slusekrok. Når skipperen har slått av motoren, får han tampen. Siden han er så høy og mørk er det han som har fått oppgaven med å skifte linen fra pollert til pollert på vei opp – eller ned. Så nå er slusingen blitt aldeles stressfrie, og vi har mye godt tauverk til salgs…

Slik kom vi vel fram til fine Winningen

og flotte Cochem, som er utstyrt med den best restaurerte borgen på Mosel.

Med båthavnen like ut i Mosel.

Men før dette stoppet vi i Burgen, etter sigende en sjarmerende, liten by. La oss nøye oss med å si at det var en liten by. Sjarmen fant ikke vi. Men, der møtte vi Liv og Bjarne, som var underveis fra Stavanger i bil, og skulle tilbringe noen dager i Bernkastel på Mosel.

Borger tar seg best ut nedenfra, men gir en god anledning til å vise en flott utsikt.

Cochem var en flott by, og det syntes også svært mange andre mennesker. Cochem er derfor en typisk turistby.
34 kilometer lenger opp i Mosel ligger trivelige Zell. En liten vinby, der Schwarze Katz er vinen framfor noen. I den trivelige gågata ligger vinbutikker og restauranter tett som hagl, og gratis smaksprøver er det ikke vanskelig å få. I denne byen går man ikke i turiststim, slik man gjør i Cochem og andre mer kjente Moselbyer.
Like utenfor Zell fant vi en liten havn, som egentlig ligger i en bitteliten by som heter Merl, men som nå er en del av Zell. Der er få gjesteplasser,

men gjestfriheten er desto større.

Klaus og hans kone Gisela driver havnen og den lille kneipen med romslighet, raushet og hjertevarme.

Vi følte oss hjemme hos dette flotte paret umiddelbart, og da er det ikke mer enn rett og rimelig at den kombinerede hjelper til med oppvasken.

Da vi sto opp om morgenen dagen etter ankomst, lå en pose med fire ferske rundstykker om bord, uten at vi hadde bedt om det.

Om kveldene kommer folk fra Merl, både fastboende og folk fra feriehus seg på den flytende kneipen til Klaus og Gisela. Blant dem, Wilhelm fra Nederland, som like godt har kjøpt seg hus i Merl, og blitt tapperimester på byens ”Sektkellerei”.

Familien Treis har drevet firmaet siden 1810, og er en av Tysklands mest anerkjente sektprodusenter. Også i dag er det et heleid familieselskap, med en Treis som eier og sjef. Her handler blant andre Deutche Bank, det tyske parlament og Formel 1-stjernen Michael Schumacker sin sekt., og får selvsagt sin egen iddis og navn på flaskene. Vi fikk se Michael Schumackers sekt, som han bestilte et par tusen flasker av i slengen, og som han brukte i selskaper, eller ga bort til venner og bekjente.
- Hva koster en slik flaske?
- Kan man nicht kaufen, sa Wilhelm.
Neiveldå…

Sekt lages på samme måte som champagne, og er altså noe ganske annet enn musserende vin.

Treis kjøper vin fra lokale produsenter, som kommer til fabrikken med sin vin i en tank bak i bilen.

Selve prosessen tar sju måneder før sekten er ferdig. Da har vinen blitt tilsatt gjær, som skal spise opp resten av sukkeret i vinen, for så å utvikle kullsyren. Noe av dette skjer i kjempestore tanker.
Tidligere brukte man disse flotte eikefatene, men de brukes ikke i dag.

Restene av gjæren skal så filtreres bort, før sekten ender på flaske, med inntil sju bars trykk. To millioner liter sekt produseres årlig hos Treis Mosel Sekt.