Snipp, snapp, snute.........

Eventyret vårt er ute - og det endte godt - som alle eventyr skal gjøre

(Foto: Sissel Berge)

MS Kos runder Tungenes fyr, og har bare Byfjorden og Riskafjorden igjen av sjarmøretappen. På Tungenes sto Sissel og ønsket oss velkommen med flagg...

Der sto også skipperens søster Aase og maen Tom. De kunne alle bivåne flaggsmykkede Kos

stevne inn Byfjorden i nærmest flade sjø og sol fra skyfri himmel. Det var slik vi gjerne ville avslutte vårt 17 måneder og to dagers eventyr, siden det startet i stupmørke og tåke 25. mars i 2012.

Lenger inne i Byfjorden ble vi møtt av en armada av småbåter ...

Armadaen besto av...

Patrice, far til vår svigerdatter Claire...

Kystvaktskipet KV "Tor" og en enslig måke tok også vel i mot oss...

Og mer skulle det bli, men mer om det senere.

Vi gikk fra Mandal mandag, og hadde Farsund, Flekkefjord eller Hidra som mål. Planen var å gå Spangereidkanalen. Men, siden vinden lå på latsiden da vi nærmet oss Lindesnes...

gikk vi på utsiden, og passerte fyret - om ikke fine i farten - så i hvert fall i fin fart...

Vi holdt godt av land fra Lindesnes, men hadde Farsund som alternativ da vi gikk mot Lista, dersom vinden skulle finne på å ruske seg. Nok et alternativ var Borsheim på utsiden av Lista. Men, det var unødvendig med alternativer. Vinden forholdt seg rolig, og dermed rundet vi også Lista i fin stil.

Vi lot Flekkefjord være Flekkefjord. Det er langt inn til Flekkefjord fra pynten på Lista, og langt ut igjen til leia vestover, så det dropte vi. Da var vestsiden av Hidra et bedre alternativ, så vi la kursen mot Kirkehamn. Vi hørte vinden gjespe, og at den sendte ut noen vareprøver fra sør-øst. Akkurat den retningen passet i grunnen Kos og besetningen dårlig med den kursen vi holdt, men vi stolte på varslene fra Storm og yr og fant ut at det bare var tre og en halv times gange til vi var ved innløpet til Søragapet ved Egersund.
Dermed la vi trøstig i vei med en noe mer vestlig kurs, og vinden fant ut at den hadde ligget lenge nok på latsiden. Den sendte ut noen nye vareprøve, som ikke var verre enn at Kos klarte seg fint. Riktignok virket det som om skuta nynnet med i visa "Eg har ei gammel tante, hu tante Mossia", der hun var kommet til: ".... og sånn svaie rompå - og rompå svaie sånn..."!
Det gikk fint, men, det ble mye styring og ratting på skipperen.
På god avstand så vi hvor Siragrunnene begynte. Der er det alltid rotete sjø, og denne dagen var ikke noe unntak. Når bølger, som ruller over havflaten der det er mellom 150 meter og 311 meters dyp kommer inn over et område der dybden bare er 20-30 meter, ja, da blir det jo rot.
Det står jo ikke så lenge på, men det ble litt berg og dalbane, der både oppturer, nedturer og svinger hit og dit var inkludert i prisen - som det ikke var noe å si på - det var jo gratis!

Egersund havn var vår førte stopp da vi dro i fjor, og det ble vår siste stopp før sjarmøretappen rundt Jæren.

Vi startet klokka 06.45 i stille og fint vær. Varslene var 5-6 sekundmeter vind, noe som er fullt ut akseptabelt. Men, verken Storm eller yr holdt det de lovte. Og det gjorde jo ingenting!

Jærhavet viste seg fra sin flotteste side. Speilblankt hav da vi nærmet oss Kvassheim fyr.

Ikke stort mindre speilblank sjø da vi passerte Obrestad og her Feistein fyr...

Det var til tider voldsomt med krusninger på det blanke jærhavet. Vi så niser leke seg i solen, men mest av alt så vi makrellstimer. Det kokte til tider rundt oss, noe som fikk Den Kombinered Indretning til omgående å melde seg inn i "Rovfisklaget", som skipperen i sin barndom trodde det het, i "De dorgende makrellfiskernes forening" og i den kjente og kjære organisasjonen: "Mussa på stampen".

Deretter lempet hun ut harpesnøret for å dorge makrell - i 8,5 knops fart!

Fra akterskipet kom følgende meldinger:

- Nå har je fisk - nei, der datt an av, nei - je HAR fisk, nei - der da...", allså, det var ingen tvil om hvilken fisk hun hadde, hadde ikke, hadde... på kroken. For, det er bare makrellen som oppfører seg sånn. Og det kan nok tenkes at den eller de som satt på kroken va någe øvejidde over farten de trolig ble hykket i, og farten de ble slept av gårde i.
Hvorom allting er. De klarte å lure seg av kroken, så det ble ingen makrellmiddag på besetningen på Kos ved hjemkosten.

Ved Skansekaien sto vår kjære Sissel og vinket: "Velkommen hjem", slik hun også gjorde på Tungenes. Der møtte Kos også statsraaden...

(Foto: Sissel Berge)
som har et vakkert akterparti...

og det kan man vel ikke si om alle statsråder.....

Vi visste at vår venn Øyvind Lokna holdt utkikk fra en blokk i Strømsteinen.

og det var veldig kjekt å bli hilst av ham og det norske flagget.

Like kjekt, om ikke like dekorativt, var det å bli hilst velkommen hjem av tidligere kollega Egil - i grønne onneboksa!

Så gikk turen inn Riskafjorden, mot hyttå på Li.

Og der, på kaien hos Klinkenberg, der vi startet i fra, og der vi nå skal pusse og fikse litt på Kos, sto nok en velkomstkomite!

Kari og Gunleif, våre gode venner på Li og Grete og Harald, våre gode venner i Sørmarka. Kurv med herlig innhold ble overrakt, noe matros og skipper satte stor pris.
Alexander, Frode og Alf fra båtverkstedet på kaien tok også smilende i mot. De ante vel at vi kom tilbake med noen småting som skulle fikses.. :-) og det gjør vi jo.

Det var kaldt da vi dro - det var sommer da vi kom hjem 17 måneder senere.

Nå er det slutt.
Vemodet har vært der. Lysten til å snu og gå tilbake til Middelhavet har vært påtrengende. Vi har kommet til at dette var vårt eventyr - av dette slaget. Vi har fått lov å være friske og raske. Vi har ikke opplevd noen farlige situasjoner - bortsett fra to - som gikk godt. Motoren om bord i Kos har ikke hatt et eneste feilslag på hele turen. Båten har vært uovertruffen nettopp til et slikt formål. At vi har hatt tekniske problemer med pumper og trustere, fått noen riper i lakken på skutesiden og litt rust her og der koster oss bare noen ergrelser der og da, og noen kroner. Sånn må man regne med når man legger ut på halvannet års båttur.
Vi har vært gjennom 481 sluser. Vi har gått flere tusen sjømil.
Det er ikke sikkert at en ny, tilsvarende tur ville ha blitt like vellykket.
Vi har ikke gjort opp vårt bestikk - ennå.
Vi skal la inntrykkene få lov til å rote rundt i oss. Vi skal gjøre som vi er godt i gang med, å si med Odd Grythe: "Husker du..."

Også, skal vi tilbake til vår nå kjære Premia de Mar, den lille spanske byen der vi lå i sju måneder i vinter, 22 kilometer nord for Barcelona. Vi skal tilbake for å møte byen og vennene vi fikk. I oktober/november blir det gjensynsglede. Denne gang drar vi dit med fly.

Og Kos, hva med henne?
Hun skal på land på verkstedet til Klinkenberg. Der skal hun bli stelt godt med nedentil, oventil og innentil. Hun har vært en utrolig båt for oss på en slik reise. Vi kunne ha fortsatt å bo om bord, uten problemer.
Så kanskje har vi fristet noen sjeler til å gjøre som oss - ikke bare snakke om det - men gjøre det. Kanskje er det noen andre som har lyst å gå om bord i Kos og legge ut på sin eventyrreise, som er godt forberedt, mot det ukjente. Kanskje kan Kos igjen få bli med på å skape minner som vil vare livet ut, bidra til at besetningen får nye venner for livet. Vi vet ikke, men det vet kanskje dere?

Takk til alle som har fulgt oss. Det har vært veldig kjekt å vite at noen har kost seg med tekst og bilder i bloggene våre. Takk for at dere har tenkt på oss. Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger.

..... og så var eventyret ute....

så nå kan høsten og vinteren komme...