Deilig å være dorsk - i Danmark - ja, og i Sverige...

Men hva er det oss og baugtrøstere? Og alt for lave broer.?

Også...

Og nå er vi allerede her...

i en trivelig havn på en liten, sjarmerende øy i skjærgården på den svenske østkysten. Åstol, heter øya, og her blir vi noen dager. Det var trivelige Morten fra Sarpsborg som anbefalte havnen, da vi traff ham og familien i Grenå og deretter også på Læsø. Vi har fått egen "bås" å ligge i. Det hadde vi ikke på Læsø, midt i Kategatt!

Men der hadde de jomfruhummer, som vi også koste oss med på vei sørover i fjor vår...

Men morgenen da vi skulle forlate havnen på Læsø måtte blant annet denne floken løses før avgang...

Kanskje går vi litt for fort fram i denne bloggen, men, det er ikke vår skyld at vi ikke har fått ut en blogg den siste måneden. Det har vært elendig nettverk i de fleste havner, både nord i Tyskland og gjennom Danmark. Så derfor blir dette et slags oppsamlingsheat av opplevelser, gode som mindre gode.
Vi har tenkt å gjøre oss raskt ferdige med de mindre gode. Men, det handler som det pleier, når det gjelder Kos, lave broer og trøstere, altså baug- og akterpropeller. Ja, og lavt vann, eller litt for høyt vann.

Lavt vann på vei mot en sluse ved Bremerhaven...

Og vi fløt på 0,8 meter, selv om Kos stikker 1,00 meter!

Så var det broene på Elbe-Weser-kanal. Det var vår siste kanal før vi skulle ut på Elben og gå inn på Kieler-kanalen. Alle kart, alle bøker fortalte oss at den laveste broen på Elbe-Weser-kanal, en jernbanebro. var minimum 2,70 meter over vannet. På Kos la vi ned vinduene i andre etasje, målte nøyaktig, og var sikre på at høyeste punkt om bord var 2,65 over vannet. Så vi ség forsiktig mot broen.

Den Kombinerede Indretning lå på fordekket og holdt mastetoppen nede. Skipperen var nedentil, fordi han ikke kunne manøvrere fra øvre styreposisjon. Det gikk sakte, men plutselig:

BANG!

Vingen på masten tok oppi, med den følge at masten fikk en knekk. Det samme gjorde kompasset, som faktisk tok kvelden!
Bakke ut, av med mastevingene, under igjen. Vinduene var for høye. Ut, av med det høyeste vinduet. Nytt forsøk. Da manøvrerte skipperen fra øvre styreposisjon i en stilling som i militæret omtalse som lav åling. Hadde han hatt noe å lage skill i, ville de underste boltene på jernbroen ha laget midtskill på ham.

Så kom vi omsider i havn, den siste før Kieler-kanalen. Festlig havn, det. Vi ankom på ebbe sjø, trangt var der også. Skipperen brukte derfor baugtrøsteren, baugpropellen, som fra da av ikke har vært noen trøst, all den tid også den sa takk for seg - til mye støy og hyl - fra den elektriske motoren. Jaja. Den holdt et drøyt år, og kostet jo bare 25.000 norske kroner, eller noe sånn! Så var det beskjed fra kjentfolk i havnen:

- Vent på høyvann før dere går videre!

Ok. Greit nok det, men da må vi først vente på fjære sjø, med dybde på 0,50 meter, før det flør igjen. Så lå Kos der, som alle andre båter, trygt ned i gjørmen, mens dybdemåleren gikk bananas, og viste alt fra 0,70 meter til tegnefilmer!

Men, det var vakre steder på Elbe-Weser-kanal...

og dem skal besetningen på Kos ALDRI MER se igjen!

Kielerkanalen var en trivelig opplevelse. Nytt kompass fikk vi montert i en havn. Problemet var bare at skipperen, som har kalibrert et slikt kompass en gang tidligere, og avstemt det mot autopiloten, ikke husket hvordan det skulle gjøres. Bruksanvisninger er bare et heft, men han fulgte dem så godt han kunne, så vi har hatt noenlunde riktig kurs på vår videre ferd, tror jaffal skipperen. Men, snakker de finsk i Danmark...?

Dyvig, helt sør i Danmark, er en liten perle. Og der ble det årets første bad i salt sjø.

Deretter sto blant annet Aarhus for tur. Et besøk i "Den gamle by" kan anbefales. Der er det vakre blomster ..

Kos - peon

av mange slag...

vakre hager...

og en samling av hus fra hele Danmark..

Der forlot matros og skipper Kos for noen dager, og tok buss og ferje til København for å møte yngste sønn Thomas, kona Christine og ungene Fredrikke

og Herman

som var på gamle tomter. Begge ungene er født i København, og de bodde der inntil for to år siden.
Vi hadde flotte dager sammen, før Kos igjen la kursen nordover. Ebeltoft har for oss vært en vei langs sjøen på vei mot eller fra en ferje. Vi har aldri tidligere tatt turen de omtrent hundre meterne opp fra hovedveien. Hvis ikke dere heller har gjort det, så gjør det neste gang. Ebeltoft er absolutt verd et besøk.

Og i bakgården på det huset der...

satt vi!

Så ble det Grenaa og Øster Hurup. Der møtte vi våre unge venner, Annika og Andreas, til et godt måltid på havnerestauranten, og en hyggelig kveld om bord i Kos. Vi møtte disse flotte unge menneskene da de og vi lå værfaste på Tunø i april i fjor. De har henholdsvis to og halvannet år igjen av medisinstudiene sine, men nå har de også realisert en drøm de begge har hatt: De har kjøpt gård på nord-øst Jylland!
Så satte vi kursen mot Sæby. Nesten framme kikket vi på det speilblanke havet og på hverandre, og satte kursen mot Læsø. En telefon til vår venn, havnefogd Kurt på Læsø avklaret at havnen var smekkfull, men han lovte å finne plass til oss. Det gjorde han da også. Han sto klar og pekte da vi kom. Da Den Kombinerede Indretning hadde fått utført sitt nødvendige ærend på Læsø, nei, ikke det ærende, men å kjøpe mer garn hos Læsø Uldstue, der hun kjøpte garn til en jakke på vei sørover i fjor, fordi hun gikk tom for garn da hun hadde et halvt erme igjen, hadde vi egentlig ikke mer å gjøre i havnesirkuset på Læsø.
Så, vi stakk til havns igjen, hvis Kategatt kan omtales som et hav...

Vi hadde strålende sol, 5-6 sekundmeter vind skrått inn forenom tvers, så vi vuggede oss mot svenskekysten og Hønø.

I fiskebutikken der hadde de..

Var det noe mer da, mon tro, annet enn å si at i Åstols Fiskvagn har de ferske reker. Og nå hører han som skriver at de roper på ham.

Måtte bare ha med denne karen, som vi møtte like utenfor havnen i Aarhus!